Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
اسفند
۰۲
آمریکا زمان‌بندی محدودیت صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی را تسریع کرد
ارسال شده توسط روشن ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ ۰۱:۵۵ قبل از ظهر
این محدودیت ها قرار بود در یک زمان‌بندی سی روزه، از ۲۵ مهر که دولت بایدن از تدابیری برای جلوگیری از صادرات تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی انویدیا و شرکت های مشابه به سایر کشورها از جمله چین، ایران و روسیه رونمایی کرد، اعمال شود. شرکت فناوری ام ای دی هم که همین محدودیت ها شامل حالش می‌شود به درخواست های رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد و وزارت بازرگانی ایالات متحده هم از اظهار نظر خودداری کرد. محدودیت‌های دولت ایالت متحده امریکا، صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته اصلاح ‌شده «ای ۸۰۰» و «اچ ۸۰۰» انویدیا را ممنوع می‌کند. این شرکت هر دوی این تراشه های هوش مصنوعی را برای بازار چین ایجاد کرده بود تا با قوانین صادرات قبلی مطابقت داشته باشد. تراشه‌های اچ ۱۰۰ و ای ۱۰۰ و ال ۴۰ اس که سایر تولیدات شرکت انویدیا به شمار می‌روند تحت تأثیر این محدودیت‌ها قرار دارند. فرمان اجرایی جو بایدن، سرمایه‌گذاری‌های خاص ایالات متحده را در فناوری «نیمه‌رسانه‌ها» و «میکروالکترونیک»، «فناوری‌های کوانتومی» و برخی از «سیستم‌های هوش مصنوعی» در چین را محدود کرد. به گزارش رویترز، این دستور به وزیر خزانه‌داری آمریکا اختیار می‌دهد تا با هدف ممانعت از کمک «منابع آمریکایی» به «پیشرفت نظامی چین» و «تضعیف امنیت ملی آمریکا»، سرمایه‌گذاری در نهادهای چینی مرتبط با نیمه‌رسانه‌ها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی را محدود کند. بر اساس این فرمان اجرایی، از این پس محدودیت‌هایی در «فن‌آوری‌های حساس» از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌خصوصی، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های سبز اعمال خواهد شد. فرمان اجرایی جو بایدن تصریح می‌کند که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش «باید» با «اطلاع‌ دولت» انجام شود و برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز ممنوع خواهد شد.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۱
رونمایی از یک ابر رایانه فوق پیشرفته
ارسال شده توسط روشن ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ۰۱:۰۹ بعد از ظهر
 انویدیا ابررایانه EOS را رونمایی کرد. این دستگاه قدرت هوش مصنوعی خود را با ۴٬۶۰۸ تراشه گرافیکی H۱۰۰ به‌رخ می‌کشد و تا ۱۸/۴ اگزافلاپ عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. امروزه که تحولات حول محور هوش مصنوعی شکل می‌گیرند، اهمیت ابررایانه‌ها بسیار افزایش یافته است. ادغام این فناوری با برنامه‌های کاربردی مصرفی، به چیزی فراتر از «مغز» رایانه نیاز دارد و اینجاست که نقش مراکز داده‌ای مانند Eos اهمیت پیدا می‌کند. این مراکز توان محاسباتی عظیمی را برای رسیدن به مرحله مطلوب توسعه دراختیار ما قرار می‌دهند. «کارخانه هوش مصنوعی» انویدیا، یعنی Eos، در رتبه نهم فهرست Top۵۰۰.org قرار گرفته است. به‌نقل از wccftech‌، ابررایانه Eos به ۵۷۶ سیستم DGX H۱۰۰ انویدیا مجهز شده است که هرکدام شامل ۸ پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی H۱۰۰ پیشرفته انویدیا است (درمجموع ۴,۶۰۸ پردازنده گرافیکی). برای اتصال همه این سیستم‌ها، انویدیا از معماری Quantum-۲ InfiniBand استفاده می‌کند که قابلیت‌های Eos را بسیار ارتقا داده است. با ترکیب همه این‌ها، ابررایانه Eos می‌تواند تا ۱۸/۴ اگزافلاپ عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی FP۸ ارائه دهد؛ به‌همین‌دلیل، این ابررایانه به ابزاری مهم برای انویدیا در پیشرفت صنعت هوش مصنوعی مولد تبدیل شده است؛ زیرا چنین قدرت محاسباتی به آن‌ها برتری می‌دهد. معماری Eos به‌طور ویژه برای وظایف هوش مصنوعی‌ای بهینه شده است که به اتصالات با تأخیر بسیار کم و پهنای باند بسیار گسترده در سراسر خوشه‌ای بزرگ از نودهای محاسباتی شتاب‌دهنده نیاز دارند. این ویژگی‌ها Eos را به گزینه‌ای ایدئال برای شرکت‌هایی تبدیل می‌کند که به‌دنبال گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی خود هستند. درحالی‌که شرکت‌ها و توسعه‌دهنده‌های سراسر جهان به‌دنبال مهار قدرت هوش مصنوعی هستند، Eos به‌عنوان منبعی محوری و حیاتی ظاهر می‌شود. این ابررایانه نویدبخش تسریع مسیر توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که تمامی سازمان‌ها را تقویت می‌کند. ابررایانه Eos انویدیا بی‌شک یکی از شگفتانه‌های فناوری است و تلاش‌های مداوم تیم سبز برای به‌روز نگه‌داشتن و اجرای سیستم، آن را به کمکی عظیم به صنعت هوش مصنوعی تبدیل می‌کند. EOS یکی از چندین کاربرد ابررایانه‌ای است که در آن شاهد تسلط پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی خواهیم بود و سال ۲۰۲۴ برای این بخش سال بسیار مهمی خواهد بود. منبع: همشهری آنلاین
ادامه مطلب »



بهمن
۲۷
تراشه‌ساز آمریکایی پس از آمازون، هم از آلفابت جلو زد!
ارسال شده توسط روشن ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۵:۰۰ قبل از ظهر
ارزش بازار شرکت سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا در معاملات روز چهارشنبه به ۱.۸۳ تریلیون دلار رسید که بالاتر از ۱.۸۲ تریلیون دلار ارزش بازار آلفابت بود. ارزش سهام انویدیا روز چهارشنبه، حدود ۱.۵ درصد افزایش یافت و با ارزش بازار حدود ۱.۸۳ تریلیون دلار بسته شد. انویدیا برنده برتر رقابت شرکت‌های فناوری برای به کار بردن هوش مصنوعی در محصولات و سرویس‌هایشان است و جدیدترین رشد ارزش سهام این شرکت، یک روز پس از آن روی داد که معاملات روز دوشنبه را با ارزش بازاری بالاتر از آمازون، به پایان برد. این جدیدترین نقطه عطف در صعود خیره‌کننده قیمت سهام انویدیا در طول یک سال گذشته، به کمک تقاضای قوی برای تراشه‌های مورد استفاده در رایانش هوش مصنوعی است. شرکت تراشه‌سازی انویدیا چهارمین شرکت برتر جهان از لحاظ ارزش بازار پس از مایکروسافت (با ارزش بازار ۳.۰۴ تریلیون دلار)، اپل (با ارزش بازار ۲.۸۴ تریلیون دلار) و آرامکوی سعودی (با ارزش بازار ۲.۰۵ تریلیون دلار) شد.   هر چند آمازون با کاهش ۱.۲ درصدی سهام روبرو شد اما ارزش بازارش، ۱.۷۹ تریلیون دلار است و در جایگاه ششم شرکت‌های برتر جهان از لحاظ ارزش بازار قرار گرفت. حدود ۸۰ درصد از بازار تراشه هوش مصنوعی پیشرفته در اختیار انویدیا است و این موقعیت، کمک کرده است ارزش سهام این شرکت پس از رشد سه برابری در سال ۲۰۲۳، در سال میلادی جاری، ۴۷ درصد رشد کند. انویدیا از ابتدای امسال تاکنون، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازارش افزوده که بیش از رشد حاصل شده در هفت ماه آخر سال ۲۰۲۳ است. تیم سبز به‌جز کارت‌ گرافیگ انویدیا، تراشه‌ هوش مصنوعی H100 را نیز می‌سازد که به اکثر مدل‌های زبانی بزرگ امروزی از جمله ChatGPT و اکثر پروژه‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، متا و آمازون قدرت می‌دهد. فروش بالای گرافیک انویدیا H100 در بخش بخش دیتاسنترها، سود و قیمت سهام و ارزش بازار انویدیا را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. تولید H100 چند هزار دلار هزینه دارد و قیمت گرافیک یادشده بین ۲۵ تا ۶۰ هزار دلار است. در اوایل ماه جاری، رویترز گزارش داد که انویدیا برای حفظ جایگاه برتر خود در صنعت کارت‌ گرافیک، سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری انجام می‌دهد. به گزارش رویترز، انویدیا سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری را به‌منظور تشکیل واحد جدیدی برای ساخت تراشه‌های سفارشی آغاز می‌کند. این محصولات روی بخش‌های مختلف متمرکز خواهند بود و هوش مصنوعی هسته‌ی اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود انویدیا مذاکرات خود را با مایکروسافت، متا، گوگل و OpenAI آغاز کرده است.
ادامه مطلب »



بهمن
۲۶
۴۰ سال پیش در چنین روزی نخستین کامپیوتر شخصی قابل حمل IBM عرضه شد
ارسال شده توسط روشن ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ۰۲:۱۳ بعد از ظهر
شرکت IBM که زمانی یک ابرقدرت در زمینه محاسبات شخصی بود، با عرضه رایانه شخصی قابل حمل خود با نام IBM 5155 انقلابی برپا کرد. این کامپیوتر شخصی که در فوریه سال 1984 ارائه شد، تقریبا هم‌اندازه یک چمدان بود و وزن آن نزدیک 14 کیلوگرم و قیمت آن 4225 دلار بود. هر چند الآن وزن 14 کیلوگرمی آن غیرقابل باور به نظر می‌رسد،‌ اما آی‌بی‌ام تمام تلاش خود را کرده بود تا خود را در بازار رایانه‌های رومیزی مطرح کند و سپس نفوذ خود را به کامپیوترهای قابل حمل گسترش دهد.   طراحی و مشخصات اولین رایانه شخصی قابل حمل IBM PC قابل حمل آی‌بی‌ام،‌ یک سیستم کامپیوتری را در یک محفظه به اندازه چمدان و با یک دسته قرار داده بود. این سیستم دارای مانیتور 9 اینچی تک‌رنگ CRT داخلی، دو درایو فلاپی دیسک 5.25 اینچی، و همچنین صفحه کلیدی بود که به عنوان درب کامپیوتر هم استفاده می‌شد. این سیستم مبتنی بر پردازنده 8088 اینتل با سرعت 4.77 مگاهرتز و نیز دارای 256 کیلوبایت حافظه رم بود که تا 640 کیلوبایت هم قابل ارتقا بود و امکان اتصال وسایل جانبی خارجی مانند چاپگرها را نیز داشت. در مجموع این یکی از بهترین رایانه‌های شخصی موجود در بازار بود. البته این رایانه آی‌بی‌ام، تنها نمونه موجود در بازار نبود، بلکه به قصد رقابت با Compaq Portable عرضه شده بود که یک سال قبل در 1983 معرفی شده بود. با وجود تسلط IBM در بازار رایانه‌های شخصی رومیزی، مدل 5155 با رقابت جدی Compaq Portable مواجه بود. دستگاه Compaq نه تنها از نظر عملکرد قابل توجه بود، بلکه رویکرد نوآورانه‌تری را برای امکان حمل و نقل ارائه داد. این رقابت البته به نفع بازار رایانه‌های شخصی بود و اواسط دهه 1980 را به دوره پیشرفت سریع فناوری و افزایش مطالبات مصرف کنندگان تبدیل کرد.   تصویر IBM 5155 اولین رایانه شخصی قابل حمل آی‌بی‌ام عمر کامپیوتر شخصی IBM 5155 چندان بلند نبود،‌ و تنها دو سال بعد از عرضه این دستگاه، آی‌بی‌ام کامپیوتر جدیدتر و پیشرفته‌تری را جایگزین آن کرد تا به نیازهای روزافزون کاربران در بازار دستگاه محاسباتی قابل حمل پاسخ دهد. با این وجود، اما مدل IBM 5155 در توسعه و پیشرفت دسنگاه‌های قابل حمل، نقشی موثر داشت،‌ و زمینه را برای پیشرفت‌های بعدی در فناوری‌های لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی قابل حمل فراهم کرد. عرضه این مدل در این برهه خاص زمانی، باعث رقابت هر چه بیشتر بین دو شرکت  IBM و Compaq شد و به نقش حیاتی اصول سازگاری و نوآوری در بازار رایانه های شخصی شکل داد،‌ اصولی که همچنان بر دنیای محاسبات و فناوری تسلط دارند.  
ادامه مطلب »



بهمن
۰۸
اختصاص میلیاردها دلار یارانه برای تراشه‌های پیشرفته در آمریکا
ارسال شده توسط روشن ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ ۰۱:۰۳ بعد از ظهر
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: این خبر با هدف آغاز تولید نیمه‌رساناهای پیشرفته‌ای اعلام می‌شود که در ساخت تلفن‌های هوشمند، هوش مصنوعی و سیستم‌های تسلیحاتی به کار می‌روند. به گزارش ایتنا از ایسنا، مدیران صنعت تراشه انتظار دارند این خبر پیش از سخنرانی بایدن در هفتم مارس، اعلام شود. طبق گزارش وال استریت ژورنال، در میان دریافت‌کنندگان احتمالی یارانه‌ها، شرکت اینتل، پروژه‌هایی در آریزونا، اوهایو، نیومکزیکو و اورگان دارد که بیش از ۴۳.۵ میلیارد دلار هزینه خواهند داشت. یکی دیگر از دریافت کنندگان احتمالی، شرکت تراشه سازی تایوانی TSMC است که دو کارخانه در حال ساخت در نزدیکی فونیکس با سرمایه گذاری کل ۴۰ میلیارد دلار دارد. سامسونگ الکترونیکس کره جنوبی هم با پروژه‌ای به ارزش ۱۷.۳ میلیارد دلار در تگزاس، یک مدعی دیگر دریافت این یارانه‌ها است. شرکت‌های میکرون تکنولوژی، تگزاس اینسترومنت و گلوبال فوندریز در میان سایر شرکت‌های تراشه‌سازی اصلی هستند که می‌توانند از این یارانه‌ها بهره مند شوند. وزارت بازرگانی آمریکا حاضر نشد درباره متقاضیان احتمالی صحبت کند و از اظهار نظر درباره زمان اعلام این یارانه‌ها، خودداری کرد. سخنگوی این وزارتخانه با اشاره به اظهارات یکی از مقامات بازرگانی گفت: این یک فرآیند مبتنی بر شایستگی با مذاکرات تجاری دشوار است. یارانه‌های اختصاص یافته، به این بستگی خواهد داشت که کدام پروژه‌ها، امنیت اقتصادی و ملی آمریکا را ارتقا می‌دهند. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در دسامبر سال گذشته، اعلام کرد در سال آینده، برای تراشه‌های نیمه رسانا، ده‌ها دور تامین مالی صادرخواهد کرد که شامل اختصاص یارانه‌های چند میلیارد دلاری برای متحول کردن چشمگیر تولید تراشه در آمریکا است. بر اساس گزارش رویترز، اولین اعتبار مالی در دسامبر به ارزش بیش از ۳۵ میلیون دلار برای شرکت BAE Systems اعلام شد. تاسیسات همپشایر برای تولید تراشه برای هواپیماهای جنگنده، بخشی از برنامه یارانه ۳۹ میلیارد دلاری «تراشه‌ها برای آمریکا» است که توسط کنگره در سال ۲۰۲۲ تصویب شد.
ادامه مطلب »