Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
دی
۱۹
برنامه‌های چین برای تولید تراشه در صنعت خودروسازی اعلام شد
ارسال شده توسط روشن ۱۹ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۵۸ قبل از ظهر
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین تا ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۳۰ استاندارد کلیدی برای تراشه های خودروسازی و بیش از ۷۰ استاندارد مرتبط با این صنعت تا ۲۰۳۰ میلادی تعیین می کند. این درحالی است که چین قصد دارد قوانین صنایع مختلف خود از جمله بخش های مرتبط با فناوری را دوباره تنظیم کند. از سوی دیگر این کشور با چالش دسترسی به تراشه های نوین مجهز به هوش مصنوعی روبرو است زیرا آمریکا تحریم های مختلفی علیه آن وضع کرده و هم پیمانانش را وادار می کند تجهیزات تراشه سازی نوین را به این کشور صادر نکنند. منبع: مهر
ادامه مطلب »



دی
۰۹
تراشه انویدیا مخصوص چین ساخته شد
ارسال شده توسط روشن ۰۹ دی ۱۴۰۲ ۰۴:۲۳ بعد از ظهر
شرکت تراشه سازی آمریکایی ادعا می کند این محصول از نظر عملکرد، کارآمدی و محتوای گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار پیشرفته است و از ژانویه ۲۰۲۴ میلادی برای مشتریان چینی عرضه خواهد شد. سخنگوی انویدیا در این باره می گوید: تراشهGeForce RTX ۴۰۹۰ D باتوجه به محدودیت های صادراتی دولت آمریکا طراحی شده است. ما هنگام توسعه این محصول به طور گسترده با دولت آمریکا همکاری کردیم. GeForce RTX ۴۰۹۰ D نخستین تراشه ای است که انویدیا از زمان وضع محدودیت های جدید صادراتی دولت بایدن در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، با تمرکز بر بازار چین ساخته است. این شرکت دو تراشه A۸۰۰ و H۸۰۰ را با توجه به محدودیت های صادراتی پیشین ساخته بود اما فروش آنها به چین همراه تراشه بازی رایانه ای RTX۴۰۹۰ ممنوع شد. در اوایل نوامبر سال جاری ملادی نشریه SemiAnalysis در گزارشی نوشت انویدیا در واکنش به محدودیت های صادراتی وضع شده در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرده می تواند۳ تراشه هوش مصنوعی مخصوص بازار چین تا ۱۶ نوامبر معرفی کند. اما پس از آن رویترز در گزارشی دیگر نوشت انویدیا به مشتریانش در چین اعلام کرد عرضه یکی از این تراشه ها تا سه ماهه نخست ۲۰۲۴ میلادی به تاخیر می افتد. دو تراشه دیگر نیز هنوز در وب سایت این شرکت در چین معرفی نشده اند. انویدیا بیش از ۹۰ درصد از بازار ۷ میلیارد دلاری تراشه‌های هوش مصنوعی چین را در اختیار دارد. اما تحلیل‌گران معتقدند محدودیت‌های آمریکا احتمالاً فرصت‌هایی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد می‌کند تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه ای در تاریخ ۱۱ دسامبر اعلام کرد انویدیا می تواند تراشه های هوش مصنوعی به چین بفروشد اما نمی تواند تراشه هایی با بیشترین قدرت پردازش به این کشور بفروشد. به گفته سخنگوی شرکت تراشه هوش مصنوعی RTX ۴۰۹۰ D مخصوص بازار چین در مقایسه با RTX۴۰۹۰ اصلی در پردازش بازی و خلق محتوا ۵ درصد کندتر است.
ادامه مطلب »



دی
۰۶
تحریم صادرات فناوری تایوان به روسیه
ارسال شده توسط روشن ۰۶ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۴۳ قبل از ظهر
تایوان حمله روسیه و اکراین را محکوم کرده بود و به تحریم های غرب علیه این کشور پیوسته بود، هرچند این اقدام بیشتر سمبلیک بود زیرا تجارت مستقیم اندکی بین دو کشور وجود دارد. به گزارش ایتنا از مهر، وزارت اقتصاد تایوان با توجه به آخرین مرحله تحریم ها اعلام کرد اقدام مذکور براساس همکاری های بین المللی و برای جلوگیری از صادرات کالاهایی با فناوری رده بالا برا ی استفاده در مقاصد نظامی اتخاذ شده است. فهرست کالاهای صادراتی تحریمی شامل تجهیزاتی برای نیمه رساناها است که تایوان در تولید آنها در رده نخست جهانی قرار دارد. علاوه بر آن صادرات برخی مواد شیمیایی و داروها نیز تحریم شده است. وزارت اقتصاد تایوان در بیانیه ای اعلام کرد تحریم های جدید علیه روسیه در راستای تحریم هایی است که اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر انجام داده اند. اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر اخیرا بقایای تسلیحات را از میدان‌های نبرد در اوکراین جمع‌آوری کرده‌اند و «فهرست مشترک با اولویت بالا» از قطعات و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی را ارائه کرده‌اند که به طور گسترده در کاربردهای تجاری استفاده می‌شود و همچنین می‌توان از آنها برای ساخت سلاح نیز استفاده کرد. طبق بیانیه وزارت اقتصاد این کشور مجوزهای صادراتی تایید نخواهند شد.
ادامه مطلب »



دی
۰۴
اینتل تراشه‌ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور می‌سازد
ارسال شده توسط روشن ۰۴ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۵۱ بعد از ظهر
طبق قانون مور که اینتل و Fairchild Semiconductor ابداع کرده اند، تعداد ترانزیستورهای تراشه ها باید هر سال ۲ برابر شود اما این روند طی گذر زمان بدتر و نرخ ۲ برابر سازی ترانزیستورها کندتر شد و به ۳ سال رسید. به گزارش ایتنا از مهر، اما پت گلسینگر مدیر ارشد اجرایی اینتل تایید کرد این شرکت تا ۲۰۳۱ میلادی قانون مور را پشت سر می گذارد. او همچنین درباره فراتر بردن کانسپت قانون مور یا قانون مور۲.۰ برای افزایش تعداد ترانزیستورها نیز صحبت کرد. TSMC و یک شرکت کره ای نقشی استثنایی در ارائه تراشه های جدید اینتل براساس گره های ۲ نانومتری داشتند. حتی کوالکام نیز از سرویس های این شرکت ها استفاده کرد. گلسینگر در سخنان خود گفت: تصور می کنم ما مرگ قانون مور را تا ۳ یا ۴ دهه دیگر اعلام کنیم. هرچند این امر احتمالا واقعی باشد اما دیگر در دوران طلایی قانون مور به سر نمی بریم و اوضاع تغییر کرده است. تعداد دو برابر سازی تراشه ها تقریبا هر ۳ سال یکبار اتفاق می افتد و ما نیز شاهد کاهش روند بوده ایم. اینتل پس از دستیابی به این پیشرفت ها می تواند تا ۲۰۳۰ میلادی به یک هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه دست یابد. این نخستین باری نیست که برخی مقامات اینتل ادعای چنین تحول بزرگی را مطرح می کنند. آن کلهر نایب رییس و مدیر عامل تکنولوژی دولوپمنت اینتل نیز اعلام کرده بود قانون مور در حال پیشرفت است و مقیاس بندی های سنتی نیز کندتر می شوند. این شرکت تصمیم دارد بسته بندی را پیشرفته تر کند و از فناوری های تولید ۳ نانومتری نیز استفاده کند. با این وجود چنین پیشرفت هایی هزینه های بالایی دارند. گلسینگر در این باره می گوید: ۷یا ۸ سال قبل یک کارخانه مدرن با ۱۰ میلیارد دلار ساخته می شد، اکنون این امر ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد.
ادامه مطلب »



آذر
۲۲
فروش تراشه‌های پیشرفته یه چین ممنوع است
ارسال شده توسط روشن ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ۰۶:۵۷ قبل از ظهر
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، در مصاحبه با رویترز اعلام کرد انویدیا می‌تواند تراشه‌های هوش مصنوعی به چین بفروشد زیرا اکثر تراشه‌های هوش مصنوعی برای کاربردهای تجاری هستند. آنچه که نمی‌توانیم به این شرکت اجازه دهیم، فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته با قدرت پردازش بالاست که چین را قادر می‌کند مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی خود را آموزش دهد. به گزارش ایتنا از ایسنا، ریموندو گفت یک هفته قبل با جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، صحبت کرده و وی کاملا شفاف بوده و گفته است: ما نمی‌خواهیم مقررات را نقض کنیم. به ما مقررات را بگوئید و ما با شما همکاری خواهیم کرد. ریموند همچنین به شرکت‌های فعال در زمینه تراشه‌های هوش مصنوعی در گردهمایی هفته گذشته در کالیفرنیا هشداری فرستاد. وزیر بازرگانی آمریکا گفت: معمولا وزارت بازرگانی یک لاین را مشخص می‌کند و شرکت‌هایی مانند انویدیا، تراشه‌هایی تولید می‌کنند که پیشرفته‌تر از محدودیت تعیین شده نیستند. جینا ریموندو دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که انویدیا با وزارتخانه او همکاری می‌کند و می‌خواهد کار درست را انجام دهد. وی گفت: روشن است که آنها می‌خواهند تا جای ممکن تراشه‌های زیادی بفروشند. انویدیا در این باره توضیحی نداد. مدیرعامل انویدیا هفته گذشته گفته بود این شرکت همکاری نزدیکی با دولت آمریکا دارد تا تضمین کند که تراشه‌های جدید برای بازار چین با محدودیت‌های صادراتی، منطبق هستند. ریموندو همچنین در اظهارنظر دیگری گفته است هنوز زود است که درباره موثر بودن تشکیل یک کارگروه مسائل تجاری با چین در اوت، نظر دهیم. بر اساس گزارش رویترز، وزیر بازرگانی آمریکا از کنگره این کشور خواست به تهدیدهای بالقوه اپلیکیشن‌های خارجی مانند تیک‌تاک، رسیدگی کند. مقررات موجود به دولت آمریکا، ابزارهای جدیدی را برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی پیرامون اپلیکیشن‌های خارجی فراهم نکرده اند.
ادامه مطلب »