Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
شهریور
۰۴
پس از تحریم‌ها،‌ چه خواهید کرد؟!
ارسال شده توسط روشن ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ ۰۲:۴۷ بعد از ظهر
از آنجایی که در ۳ روز اخیر، شرکت اپل دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی را در فروشگاه خود، غیرممکن کرده است، کاربران ایرانی در مقابله با این اقدام، می‌گویند که گوشی‌های آیفون را تحریم می‌کنند. از روز پنجشنبه دوم شهریورماه جاری، اپلیکیشن‌های ایرانی در حال حذف شدن از اپ‌استور هستند و شرکت اپل، علت را تحریم‌های ایران اعلام کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. همچنین این شرکت نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.»پس از این اقدام اپل، برخی فعالان استارتاپی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی با ارسال نامه ای به مدیرعامل اپل خواستار توقف این تصمیم شدند. در همین حال کمپین «توقف حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور» نیز با هشتگ #StopRemovingIranianApps در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است.در این زمینه نتایج یک نظرسنجی که توسط یک سایت تخصصی فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی توئیتر مطرح شده است، نشان می دهد که کاربران ایرانی درصورت ادامه روند تحریم اپل، با مقابله به مثل با این اقدام، موافقترند.در این نظرسنجی این سوال مطرح شده است که « اگر اپل تمام اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کند آیا حاضر به تعویض گوشی خود و یا نخریدن محصولات اپل هستید؟» ۴۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که با تحریم اپل موافق هستند و ۲۷ درصد کاربران نیز گفته‌اند که با این وضعیت کنار آمده و همچنان از محصولات اپل استفاده خواهند کرد. در این نظرسنجی ۲۶ درصد کاربران پاسخ قطعی به این سوال ندادند.

ادامه مطلب »



مرداد
۲۹
جهرمی از مجلس رای اعتماد گرفت
ارسال شده توسط روشن ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ۰۱:۵۳ بعد از ظهر
محمدجواد آذری جهرمی با ۱۵۲ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۹ رای باطله از نمایندگان مجلس دهم، به عنوان جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم و در مسند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه‌ی حسن روحانی شناخته شد.پیش از رای اعتماد نمایندگان مجلس، حسن روحانی در دفاع آخر از کابینه پیشنهادی خود، در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اولین تجربه در استفاده از جوانان خواهد بود، گفت: علت اینکه خواستم جهرمی بیاید و این مسئولیت را بپذیرد این است که امروز مهم‌تر از ارتباطات که زیربنا است، فناوری اطلاعات و فضای سایبری است.وی افزود: همیشه عده‌ای فکر می‌کردند بین امنیت و آزادی سازگاری وجود ندارد. بعضی‌ها عقیده دارند که اگر امنیت می‌خواهیم باید آزادی را قربانی‌اش کنیم و یا بالعکس. ما این نظر را قبول نداریم. قبول نداریم آزادی را باید ذبح کنیم تا امنیت به دست آید. ما آزادی مسئولانه را می‌خواهیم. امنیت بر دوش هوشیاری و آگاهی ملی است؛ امنیت ما که تنها با تفنگ نیست، کما اینکه ما سلاح‌ هم نیاز داریم، دنبالش هستیم و خواهیم بود.روحانی به عقبه آشنایی‌اش با جهرمی اشاره کرد و گفت: من در شورای عالی فضای مجازی جهرمی را یک بار از طرف وزیر اطلاعات آقای علوی و بار دیگر از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای واعظی دیده‌ام. ایشان همیشه امنیت و آزادی را با هم می‌دیدند. این حرف که او آزادی را به مذبح می‌برد نادرست است.رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزیر ارتباطات باید آزادی و امنیت و فناوری اطلاعات را بداند تا بتواند از اطلاعات و آزادی مردم در فضای مجازی حراست کند، گفت: علت اصرار من این بود که مسائل پیچیده‌ای داریم. اگر وزیر مسائل امنیتی بلد نباشد گیر می‌افتد. اگر خودم حضور داشته باشم به آنها جواب می‌دهم ولی اگر من نباشم باید کسی باشد که امنیت را بلد باشد تا از آزادی مردم و شبکه‌های اجتماعی و اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کند.وی ادامه داد: اگر جوانی را انتخاب کنیم می‌گویند او همه پله‌ها را طی نکرده است، اگر کسی که همه پله‌ها را طی کرده است انتخاب کنیم می‌گویند جوان نیست. بالاخره باید تجربه کنیم. اوایل انقلاب هم به جوانان اعتماد می‌شد. جهرمی کسی است که آزادی را پای درخت امنیت نمی‌برد و هر روز قربانی‌اش نمی‌کند.محمدجواد آذری جهرمی در سال ۱۳۶۰ در جهرم متولد شد، وی مدرک مهندسی برق را از دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور اخذ کرد و ابتدا در سازمان تنظیم مقررات رادیویی به مدت شش سال در سمت مدیرکل و پس از آن در پست‌هایی نظیر هیات مدیره شرکت رایتل و هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد. آذری جهرمی که در حال حاضر معاون وزیر ارتباطات است، از اردیبهشت سال ۹۵ مدیرعاملی شرکت ارتباطات زیرساخت را بر عهده گرفت.به اعتقاد برخی کارشناسان، با آغاز فعالیت آذری جهرمی در شرکت ارتباطات زیرساخت، قفل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات شکسته شد و پس از انتظار ۱۰ ساله مراکز تبادل ترافیک در کشور راه‌اندازی شد. ارائه مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، چشم‌پوشی از سود شرکت ارتباطات زیرساخت به نفع کاربران و کمک به کاهش تعرفه اینترنت بخشی از عملکرد وی در این مدت عنوان شده است.توسعه کسب‌وکارهای نوپا و توسعه اینترنت و پهنای باند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، در راستای ادامه فعالیت‌های او در شرکت ارتباطات زیرساخت، از اولویت‌های جهرمی در سمت وزارت ارتباطات اعلام شده است که برنامه‌های خود را پیش از این به مجلس ارائه داده بود.

ادامه مطلب »



مرداد
۲۵
ایجاد سالی ۱۰۰ هزار شغل در آی‌تی
ارسال شده توسط روشن ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۵۳ قبل از ظهر
به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جلسه اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی برای تصدی سمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم گفت: از ۹۰۰ هزار شغل قرار است سالی ۱۰۰ هزار شغل در این حوزه ایجاد شود البته رئیس جمهور فرمایش داشتند که انتظار ۳۰۰ هزار شغل در سال در این حوزه دارند.وی تأکید کرد: بسیاری از جوانان فرهیخته ما در شرکت‌های بزرگ دنیا کار می‌کنند ما فضا را فراهم می‌کنیم که آنها به کشور برگردند. کما اینکه در این حوزه شاهد مهاجرت معکوس هستیم.جهرمی اضافه کرد: در شاخص های بخش فناوری اطلاعات برنامه توسعه داریم. ما آمار بی خود ندادیم. ما بنا بر برنامه ششم، هر ۳ ماه یکبار برنامه پیشرفت را به مجلس گزارش می دهیم.مشکل اینترنت و تلفن را در روستاها حل می‌کنیموی افزود: به دلیل هزینه گران مودم اینترنت روستایی قابل استفاده نیست. ما تعهد کردیم مشکل اینترنت و تلفن را در روستاها را حل کنیم.جهرمی افزود: توسعه نظام صیانت فرهنگی و اجتماعی با همکاری همه بخش‌های نظام، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و جوانان کشور و بانوان در حوزه مسئولیتهای موجود در وزارت ارتباطات و استفاده از اهل علم برای مشورت از برنامه هایم است. دنبال آزادسازی و کاهش تصدی گری هستیم.وی همچنین اظهار داشت: تعامل با شرکت‌های بین‌المللی مطابق با فرمایشات رهبری نیز در اولویتهایم است همچنین نگاه فرصت محوری برای فعالیت شرکت‌های داخلی در خارج از کشور داریم.همه وجودم را برای انجام وظایف محوله وقف می‌کنموزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: به عنوان یک جوان شهرستانی و گزینه پیشنهادی دولت برای این مهم، این فرصت را مدیون انقلاب و نظام هستم. بدون شک مدیون نگاه بلند و هوشمندانه امام و رهبری هستیم. همه وجودم را برای انجام وظایف محوله وقف خواهم کرد و اگر توانایی را نداشتم قطعا به این میدان پرچالش پا نمی‌گذاشتم.وی افزود: پیمان می بندم با استفاده از حداکثر توان اجرایی خود و با پاکدستی حافظ حریم خصوصی مردم خواهم بود.جهرمی گفت: سیاست جمهوری اسلامی بستن فضای مجازی نیست. البته همواره بر حفظ فرهنگ اسلامی ایرانی تاکید داریم. باید از ظرفیت راهگشای مجلس استفاده کنیم.

ادامه مطلب »



مرداد
۲۱
نهایی شدن موافقت نامه با شرکت « ام.تی.ان» آفریقای جنوبی
ارسال شده توسط روشن ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۰۳:۰۷ بعد از ظهر
محمود واعظی اظهار کرد: مقدمات حضور شرکت ام.تی.ان آفریقای جنوبی به عنوان سرمایه گذار خارجی در پروژه فیبرنوری با همکاری شرکت‌های داخلی در حال انجام و روند کار راضی کننده است.عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: موافقت نامه‌ای که باید در این باره بین صاحبان سهام امضا شود در یکی دو هفته آینده جمع‌بندی و سند نهایی نیز کامل خواهد شد.واعظی گفت: مقرراست شرکت ام.تی.ان ۷۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در پروژه فیبرنوری انجام دهد که نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار آن به صورت مستقیم و ۴۵۰ میلیون دلار آن به صورت غیر مسقیم خواهد بود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه کشیده شدن فیبرنوری به هشت کلان شهر با همکاری سرمایه گذارخارجی را کاری مثبت و ماندگار برای کشور دانست. هفدهم اسفندماه سال گذشته بود که واعظی، از یک اپراتور ایرانی که قرار بود برخی شهرهای کشور را به فیبرنوری مجهز کند اما نتوانست، انتقاد کرد و افزود: مقرر شده بود این اپراتور با همکاری یک شرکت خارجی و انعقاد قرارداد اقدام‌های لازم را برای تجهیز هشت کلان شهر به فیبر نوری آغاز کند.وی افزود: اپراتور ایرانی در برآورد هزینه‌های کار دچار اشتباه شد و همین امر تاخیر در اجرای این پروژه را بدنبال داشت، اما هم اکنون با مذاکراتی که با یک شرکت خارجی داریم و ۹۰ درصد پیشرفت داشته، قرار است پس از انعقاد قرارداد، اقدام برای آغاز فاز عملیاتی پروژه آغاز شود.فیبر نوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل های مسی و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.گروه ام‌تی‌ان ۱۱ سال پیش به واسطه پروژه اپراتور دوم موبایل، به ایران آمد و شریک تجاری شرکت گسترش الکترونیک ایران با ۴۹ درصد از سهام ایرانسل شد. MTN یک شرکت چند ملیتی ارتباطات راه دور است که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد و هم‌اکنون در ۲۱ کشور محدوده آفریقا و خاورمیانه فعالیت دارد.بر اساس این گزارش ام‌تی‌ان علاوه بر ایران در بوتسوانا، کامرون، ایران، ساحل عاج، نیجریه، جمهوری کنگو، رواندا، آفریقای جنوبی، سوازیلند، اوگاندا، زامبیا، افغانستان، قبرس، غنا، گینه بیسائو، جمهوری گینه، لیبریا، سودان، سوریه و یمن نیز فعالیت دارد.

ادامه مطلب »



مرداد
۱۷
ماجرای پرداخت موبایلی و حذف کارت‌های بانکی
ارسال شده توسط روشن ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۲۰ قبل از ظهر
حذف دردسرهای استفاده از کارت‌های بانکی در یک بستر امن و جایگزینی موبایل با بسیاری از ابزارهای مورد استفاده امروزی، پرداخت موبایلی را به یکی از ضرورت‌ها تبدیل کرده است؛ به نظر می‌رسد این امر نیز در حال تحقق است تا شعار دولت همراه بیش از پیش عملی شود.به گزارش ایتنا از ایسنا، موضوع پرداخت موبایل، در سال‌های اخیر و با گسترش گوشی‌های هوشمند به عنوان راهی آسان‌تر برای پرداخت مطرح شده است. سرویس پرداخت موبایل می‌تواند جایگزین دستگاه‌های کارتخوان (POS) ‌شود. این کار می‌تواند از طریق وارد کردن کدهای دستوری USSD و یا NFC انجام شود. به این ترتیب کاربر در هر مکانی با استفاده از موبایل امکان پرداخت خواهد داشت.فناوری NFC شیوه‌ای است که در آن ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر در فاصله‌ای کوتاه (حداکثر چند سانتی‌متر) برقرار می‌شود. امروزه تعداد گوشی‌هایی که از تراشه NFC استفاده و این سامانه را پشتیبانی می‌کنند، روزبه‌روز در حال افزایش است. مهم‌ترین کاربردNFC پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود.چراغ سبز بانک مرکزی به پرداخت موبایلیالبته از همان ابتدا به دلیل مسائل امنیتی مقاومت‌هایی از طرف بانک مرکزی و رگولاتوری درباره این روش‌های پرداخت وجود داشت. اما اواخر پاییز سال گذشته ناصر حکیمی - مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی - از آماده‌سازی زیرساخت مورد نیاز برای بانکداری بر بستر تلفن همراه خبر داد و گفت: «در این شیوه که با شبیه‌سازی کارت‌های بانکی انجام می‌شود، سیم‌کارت‌های مشتریان جای کارت‌های بانکی را می‌گیرد.» این خبر تا حدی چراغ سبز بانک مرکزی برای فعالیت در عرصه پرداخت موبایلی بود.محمود واعظی نیز پس از آن به بحث خدمات بانکی بر بستر موبایل اشاره کرد و با بیان اینکه باید احتیاط در رگولاتوری بانکی را اندکی مدیریت کرد تا سرعت تحولات بیشتر شود، گفت: باید از پتانسیل جدید استفاده کنیم، ولی کار ما در بخش کارشناسی و بروکراسی درگیر است. با تحولات نسل سوم و چهارم تلفن همراه که رخ داده، اکنون هر تلفن هوشمند می‌تواند نقش کارت بانکی و دستگاه کارتخوان را داشته باشد؛ پس رگولاتوری بانکی با رگولاتوری فناوری اطلاعات باید هماهنگ‌تر کار کنند.وی همچنین اظهار کرد: مدت‌هاست به دنبال ارتباط نزدیک موبایل با بانک بوده‌ایم اما متاسفانه در سیستم بانکی ما احتیاط بیش از حدی صورت می‌گیرد. در این خصوص صحبت‌هایی شده و امیدواریم شرایط بهتری حاکم شود. اکنون خوشبختانه یک کمیته مشترک راه‌اندازی شده و پس از جلسه‌ای که با آقای سیف داشتیم، این موضوع مورد پیگیری بیشتر قرار گرفته است، زیرا دوستان می‌دانند پرداخت الکترونیک در بستر موبایل بخشی از شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی به شمار می‌رود.رونمایی رسمی از پرداخت الکترونیک با NFCدر پی رونمایی رسمی بانک‌مرکزی از روش پرداخت الکترونیک موسوم به ،NFCاولین ارائه پرداخت موبایلی به صورت گسترده در نمایشگاه کتاب سال جاری اتفاق افتاد. بدین ترتیب ناصر حکیمی -مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی- با تشریح بخشنامه بانک مرکزی درباره مجوز به بانک‌ها برای آغاز پرداخت‌های موبایلی در کشور گفت: با توجه به توسعه استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در کشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت که جایگزین پایانه‌های فروش خودپردازها و یا پرداخت‌های اینترنتی شود، در جامعه احساس می‌شد.در این شیوه، پرداخت‌ها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشان‌گذاری کارت‌های بانکی در بستر امن انجام می‌شود. با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه‌های فروشی که به فناوریNFC مجهز باشند، اطلاعات به شکل نشان‌گذاری شده از طریق نرم‌افزارهایی که در گوشی نصب شده است، به شبکه الکترونیکی منتقل و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می‌شود که کل این مراحل کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.حکیمی همچنین اظهار کرد: با این کار می‌توان انواع پرداخت‌های جدید را برای نظام‌های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می‌خواهد، انجام داد. همچنین این فناوری از امنیت بسیار بالایی نسبت به کارت‌های بانکی برخوردار است. امنیت کارت‌های مغناطیسی با یک رمز تامین می‌شود، اما برای پرداخت موبایلی حداقل به سه رمز شامل رمز ورود به تلفن رمز ورود به نرم افزار و رمز دوم کارت نیاز است و بنابراین حتی در صورت گم شدن گوشی مشکلی برای مشتری پیش نمی‌آید.پرداخت موبایلی، لازمه تحقق دولت الکترونیک و همراهدر نهایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل مردادماه، از برگزاری جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی در راستای خدمات پرداخت‌های الکترونیک روی موبایل خبر داد و اظهار کرد: تحقق بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و دولت همراه، منوط به اجرایی شدن این موضوع است. همکاران بانک مرکزی قول دادند هرچه سریع‌تر خدمات پرداخت موبایل را به طور کامل برقرار کنند.وی با ارائه توضیحاتی درباره مذاکره با بانک مرکزی برای پرداخت موبایلی گفت: در گذشته بانک مرکزی در برداشت‌هایی که از طریق پرداخت موبایلی وجود داشت، محتاط عمل می‌کردند. اما در نهایت اطمینان پیدا کردند سبکی که ما ارائه کردیم و امروز در دنیا مصطلح است، لطمه‌ای به رگولاتوری مالی و بانکی آنها وارد نمی‌کند و مردم نیز امنیت دارند. بنابراین با توجه به راه‌اندازی فاز اول دولت الکترونیکی، بخشی از این فعالیت‌های بانکی از طریق موبایل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بخشی دیگر تا آخر شهریور عملیاتی می‌شود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تفاوت این پرداخت‌ها با پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های بانک‌ها و اپراتورها نیز توضیح داد: در این نوع پرداخت، سیستمی روی موبایل وجود دارد که تا یک سقف پرداخت، احتیاجی به وارد کردن کد ویژه و پسورد ندارد و با گرفتن موبایل روی سیستم عمل می‌کند.موافقت بانک مرکزی با پرداخت موبایلی می‌تواند آغاز تحولی در زمینه پرداخت محسوب شود. دولت همراه اخیرا همزمان با فاز اول دولت الکترونیک راه‌اندازی شده است و تلفن همراه را به یک دفتر خدمات الکترونیکی تبدیل می‌کند. بدین ترتیب افزوده شدن خدمات پرداخت به موبایل می‌تواند مکمل دولت همراه باشد و با توجه به اینکه امروزه گوشی موبایل از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده روزمره است، به آسان‌تر شدن هرچه بیشتر فرآیندها کمک کند.

ادامه مطلب »