Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
اسفند
۰۳
پاستا غذای ناسالمی نیست؛ روش درست کردن و خوردن آن مهم است
ارسال شده توسط روشن ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۳۳ قبل از ظهر
شایلا کادوگان، متخصص تغذیه، می‌گوید که پاستا به‌خودی‌خود ناسالم نیست، بلکه نحوه درست کردن و خوردن آن ممکن است آن را به غذایی ناسالم تبدیل کند. یک وعده معمول پاستا حدود دویست کالری، چهل گرم کربوهیدرات، شش گرم پروتئین، و یک تا دو گرم فیبر دارد. به گفته کادوگان، از آنجا که پاستا به‌طور عمده حاوی کروبوهیدرات است،‌ اغلب مردم آن را «کروبوهیدرات غیرمغذی» در نظر می‌گیرند، در حالی که کربوهیدرات‌ها «منبع ترجیحی انرژی» در بدن انسان‌ و در واقع مغذی‌اند. پاستای ساخته‌شده از غلات کامل حاوی فیبر و پروتئین بیشتری است، دو عاملی که شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد و احتمال پرخوری را کاهش می‌دهد. اما نحوه پخت و درست کردن پاستا و ماکارونی است که باعث مشکل می‌شود. اضافه کردن انواع سس‌،‌ کره‌، خامه‌، گوشت، یا پنیر باعث می‌شود که تعادل مواد مغذی مفید در یک ظرف کامل پاستا از بین برود.   کادوگان می‌گوید: «مردم اغلب پاستا را به‌عنوان غذای اصلی، به‌جای غذای جانبی، می‌خورند. بنابراین، به احتمال زیاد بیشتر از مقدار توصیه‌شده می‌خورند.» به گفته او، تقریبا هر غذایی که بیش از حد یا به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی نامتعادل خورده شود، ممکن است خیلی راحت غذایی ناسالم شود. همه این‌ها به متعادل‌ کردن بشقاب‌ غذا برمی‌گردد.» اغلب توصیه‌ می‌شود که بشقاب غذا باید شامل تنوع رنگارنگی از غذاها باشد. همین امر در مورد بشقاب پاستا نیز صدق می‌کند. راه دیگر برای برقرار کردن تعادل در مصرف پاستا این است که آن را در بخش کوچکی از کل وعده غذایی، به‌عنوان غذای جانبی، بخورید. کادوگان می‌گوید: «پاستا ذاتا ناسالم و سزاوار این همه بی‌مهری نیست. پاستا نه‌تنها می‌تواند فیبر و پروتئین لازم برای بدن شما را تامین کند، بلکه می‌تواند اسباب شادی شما را نیز فراهم کند.» به گفته محققان، خوردن پاستا در برانگیختن احساسات مثبت و «فعال کردن فرایندهای حافظه شناختی» هم موسیقی و هم از ورزش موثرتر است. بدین ترتیب، با حفظ تعادل در مصرف پاستا می‌توان از آن حسابی لذت برد.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۳
کدام خودرو بهتر است: بنز یا بی‌ام‌دبلیو؟
ارسال شده توسط روشن ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ۰۶:۴۱ قبل از ظهر
بنز با تمرکز بر تجمل و راحتی، خودروهایی با خطوط نرم و منحنی تولید می‌کند. اما بی‌ام‌دبلیو همواره بر پرفورمنس تأکید داشته و خودروهایی با ظاهری تهاجمی‌تر و خطوط تیزتر طراحی می‌کند. بی‌ام‌دبلیو تجربه رانندگی بسیار پر هیجان‌تری را ارائه می‌دهد در حالی که بنز بیشتر بر راحتی و لذت تأکید دارد. البته طی سالیان اخیر، بخش AMG بنز نیز خودروهایی با طراحی تهاجمی‌تر تولید کرده است. هر دو برند فناوری‌های پیشرفته متعددی را به بازار عرضه کرده‌اند. بنز سیستم MBUX و بی‌ام‌دبلیو سیستم iDrive را به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی-سرگرمی پیشرفته خود معرفی کرده‌اند.   در حال حاضر هر دو شرکت محصولات متنوعی از خودروهای شهری گرفته تا خودروهای لوکس و اسپرت تولید می‌کنند. البته هر دو در حال حرکت به سمت الکتریکی شدن هستند و چندین مدل برقی را نیز روانه بازار کرده‌اند. با وجود تفاوت‌ها، نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. انتخاب بستگی به سلیقه و نیاز هر خریدار دارد. اما مسلماً رقابت این دو غول خودروسازی منجر به پیشرفت صنعت خودرو و ارائه محصولات بهتر به مشتریان شده است.  
ادامه مطلب »



اسفند
۰۳
این ویروس باعث سرطان می‌شود؛ عامل ۹۹ درصد سرطان دهانه رحم است
ارسال شده توسط روشن ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ۰۵:۴۶ قبل از ظهر
زنان به دلیل شرایط خاص و پیچیده‌ دستگاه تناسلی‌شان، در معرض انواع بیماری‌های خطرناک  قرار دارند. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های مربوط به دهانه رحم ازجمله سرطان دهانه رحم است. ویروس HPV که به عنوان زگیل تناسلی شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین عفونت‌های تناسلی است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. این ویروس بسیاری از زنان را درگیر خود می‌کند. بر اساس تحقیقات، ابتلای زنان به این ویروس باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود. تقریباً ۹۹ درصد از موارد سرطان دهانه رحم با ویروس HPV ارتباط دارد. دکتر مهران قهرمانی، متخصص پاتولوژی و دبیر انجمن پاتولوژی ایران می‌گوید: توصیه کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) این است که حتی اگر واکسن HPV زدید و در درجه بالاتر حتی اگر رحم‌تان برداشته شد، باز هم تست پاپ اسمیر و HPV را سالی یک بار انجام دهید. البته دستور انجام این تست‌ها برای هر سنی فرق می‌کند. در عین حال، این ویروس احتمال ابتلای مردان به سرطان‌هایی مانند سرطان دهان و گلو و مقعد را افزایش می‌دهد.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۳
ورزش کم، سلامتی بیشتر؛ تاثیر ورزش روی زنان بیشتر است
ارسال شده توسط روشن ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ۰۵:۰۵ قبل از ظهر
دانشمندان می‌گویند که ورزش منظم، طول عمر را افزایش می‌دهد، اما به چه میزان تحرک و ورزش در هفته نیاز داریم؟ بر اساس یافته‌های یک تحقیق تازه، پاسخ به این سوال نسبی است و تفاوت‌های زیادی بین زن و مرد در این خصوص وجود دارد. این تحقیق که توسط مرکز پزشکی سیدرز-ساینای در لس‌انجلس کالیفرنیا در آمریکا و هونگ‌وی جی از دانشگاه دانشگاه چینهوا پکن انجام و در ژورنال تخصصی کالج آمریکایی قلب و عروق (JACC) منتشر شده است، نشان می‌دهد که زنان در واقع سریع‌تر و بیشتر از مردان از ورزش سود می‌برند. «مارتا گولاتی» یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید که مردان برای کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی به ۳۰۰ دقیقه ورزش در هفته نیاز داشتند در حالی که این میزان برای زنان تنها ۱۴۰ دقیقه بود. این پژوهش افزود که زنان برای بهره‌برداری از مزایای سلامتی مشابه مردان، به میزان قابل توجهی کمتر ورزش می‌کنند.   تحقیق انجام شده با استفاده از داده‌های بیش از ۴۰۰ هزار نفر در بازه زمانی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که زنان می‌توانند با فعالیت ورزشی کمتر، بهره‌مندی مشابهی در سلامتی به دست آورند. محققان در این پژوهش به بررسی این موضوع پرداختند که خطر مرگ به چه میزان از طریق ورزش کاهش می‌یابد. به گفته آن‌ها، فعالیت ورزشی منظم افراد، در مقایسه با افرادی که هیچ‌گونه ورزشی انجام نمی‌دهند، خطر مرگ را به طور متوسط ۱۵ درصد برای مردان و ۲۴ درصد برای زنان کاهش می‌دهد. در مورد خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، این کاهش از طریق ورزش برای مردان ۱۴ درصد و برای زنان ۳۶ درصد بوده است. دانشمندان با اشاره به این نتایج تأکید می‌کنند که تأثیر ورزش در زنان و مردان به طور قابل‌توجهی متفاوت است. به عبارت دیگر، ورزش شدید مردان به مدت ۱۱۰ دقیقه در هفته، خطر مرگ آن‌ها را به میزان ۱۹ درصد کاهش می‌دهد. این در حالی است که زنان، تنها پس از ۵۷ دقیقه در هفته تمرین فشرده، به این مقدار دست پیدا می‌کنند.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۳
روشی ساده برای افزایش برد باتری خودروی برقی
ارسال شده توسط روشن ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ۰۴:۳۱ قبل از ظهر
گروهی از دانشگاه استنفورد در ایالات متحده آمریکا این راه‌حل کم‌هزینه را پس از استراحت دادن به باتری لیتیوم فلزی نسل آینده، چندین ساعت بعد از تخلیه آن، کشف کردند. ونبو ژانگ، سرپرست این گروه پژوهشی، گفت:«ما جویای ساده‌ترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه بهبود چرخه عمر باتری لیتیوم فلزی بودیم.» «فهمیدیم که با استراحت دادن به باتری تخلیه‌شده (دشارژ)، می‌توان ظرفیت از دست‌رفته آن را بازیابی کرد و عمر چرخه را افزایش داد. این پیشرفت‌ها را می‌توان فقط با برنامه‌ریزی مجدد نرم‌افزار مدیریت باتری، بدون صرف هزینه اضافی یا تغییرات لازم برای تجهیز، مواد یا جریان تولید عملی کرد.» باتری‌های لیتیوم فلزی دوبرابر باتری‌های لیتیوم یونی معمول ظرفیت دارند، اما تاکنون ظرفیتشان بسیار سریع تمام می‌شد و برای مصارف تجاری کاربردی نبود. پژوهشگران دانشگاه استنفورد دریافتند که این تخریب زمانی رخ می‌دهد که باتری در حالت غیرفعال قرار دارد، اما می‌توان با استراحت دادن به آن در زمانی که کامل تخلیه شده است، تخریب را به‌راحتی معکوس کرد.   فیلافون سایاوونگ، دانشجوی دکترا و سرپرست مشترک این پژوهش، گفت:«دریافتیم چنانچه باتری فقط یک ساعت در حالت تخلیه بماند، مقداری از ماتریس اس‌ئی‌آی (الکترولیت تجزیه‌شده) اطراف لیتیوم مرده حل می‌شود. بنابراین، با شارژ مجدد باتری، لیتیوم مرده دوباره به آند وصل خواهد شد، چون جرم جامد کمتری سد راهش می‌شود.» «برد خودرو مجهز به باتری لیتیوم فلزی دوبرابر خودرو مجهز به باتری لیتیوم یونی در اندازه مساوی است – برای مثال، ۹۶۵ کیلومتر در هر شارژ در مقابل ۴۸۲ کیلومتر. در خودروهای الکتریکی، هدف این است که باتری تا حد امکان سبک بماند و درعین حال برد خودرو افزایش یابد.»   این پژوهش چهارشنبه در نشریه علمی نیچر (Nature) در مطالعه‌ای با عنوان «بازیابی لیتیوم جداشده از طریق عمر تقویمی وضعیت تخلیه‌شده» منتشر شد.
ادامه مطلب »