Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
بهمن
۱۱
چهارپای رباتیکی که از فضا کنترل می‌شود!
ارسال شده توسط روشن ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۵۲ قبل از ظهر
مارکوس واند(Marcus Wandt)، فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک دوست رباتیک چهار پا را برای اولین بار در ماه ژانویه از فضا کنترل کرد. مدیر پروژه DLR(آژانس فضایی آلمان) در بیانیه اخیر خود گفته است: تعبیه پا برای  یک ربات به جای چرخ، ممکن است به این دستگاه‌ها اجازه دهد راحت‌تر از تپه‌ها بالا بروند یا در غارهای مریخ یا جهان‌های دیگر حرکت کنند. مقامات آژانس فضایی آلمان نوشتند: تاکنون تنها ربات‌های چرخ‌دار از راه دور توسط فضانوردان کنترل می‌شدند. اما برت به چندین نوع راه رفتن تسلط دارد و به لطف حرکت مبتنی بر پاهایش، حتی می‌تواند زمین‌های ناهموار، از جمله غارهای کوچک را که هم تیمی‌هایش نمی‌توانند به آن‌ها برسند، کشف کند. آژانس فضایی آلمان سالها تمرین با فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده است. این آزمایش اخیر نیز به دنبال فعالیت‌های انجام شده در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ انجام شد تا مشخص شود چگونه تأخیرهای زمانی بر کنترل ربات‌ها در طول ماموریت‌های فضایی تأثیر می‌گذارند.   چند دقیقه طول می‌کشد تا سیگنالی بین زمین و مریخ ارسال شود و روش‌های جدیدی برای کار در چنین محیط‌هایی ضروری است. حتی فضانوردانی که در مدار هستند، در مسیرشان در اطراف سیارات یا ماه که ربات‌ها روی سطح آنها قرار دارند، با تاخیر زمانی جزئی ثانیه‌ای مواجه می‌شوند. این ربات‌ها در مرکز هوافضای آلمان در اوبرپفافن هوفن، درست در غرب مونیخ کار می‌کنند و تحت پروژه آواتار سطحی، که توسط آژانس فضایی آلمان و آژانس فضایی اروپا مدیریت می‌شود، اداره می‌شوند. مقامات آژانس فضایی آلمان نوشتند: اجازه دهید دوست چهارپای واند به طور مستقل محیط آزمایشگاه را کاوش کند و با چشمان دوربینی خود، زمین را زیر نظر بگیرد. همچنین یک ربات انسان‌نما به نام رولین جاستین، که روی چرخ‌ حرکت می‌کند، همراه با سطح‌نورد اینترکت آژانس فضایی اروپا به این ماموریت کمک کرد. این گروه با هم کار کردند تا با موفقیت یک لوله کوتاه را نصب کنند، لوله‌ای که می‌تواند یک دستگاه اندازه‌گیری علمی در آینده باشد.   آژانس فضایی اروپا تحت برنامه آرتمیس به رهبری ناسا کار می‌کند تا فضانوردان را در اواخر دهه ۲۰۲۰ بر اساس توافقنامه بین‌المللی آرتمیس که هدف آن ایجاد یک پایگاه ماه و حضور دائمی در قطب جنوبی ماه است، به سطح ماه بفرستد. مقامات فضایی تاکید کرده‌اند که آرتمیس همچنین یک زمین آزمایشی ارزشمند برای بردن فضانوردان به مریخ در دهه‌های آینده خواهد بود. ربات‌ها اغلب قبل از آماده شدن برای فضا، چندین دهه توسعه را پشت سر می‌گذارند و حتی آن‌هایی که در آنجا کار می‌کنند معمولا ماهیت آزمایشی دارند. گفته می‌شود ربات‌هایی که روی سطح ماه کار می‌کنند، ممکن است روزی برای یک مأموریت واقعی در سیاره سرخ استفاده شوند.
ادامه مطلب »



بهمن
۰۷
ارتشی از یک میلیارد ربات انسان‌نما تا دهه ۲۰۴۰ تشکیل می‌شود!
ارسال شده توسط روشن ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ ۰۳:۰۰ قبل از ظهر
ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرین و صاحب کمپانی توسعه فناوری «تسلا»، می‌گوید تا دهه ۲۰۴۰ حدود یک میلیارد ربات انسان‌نما روی زمین و تا دهه ۲۰۶۰ حدود صد میلیارد ربات که عمدتا بیگانه هستند، در سراسر منظومه شمسی وجود خواهد داشت، اما این را مشروط به ثبات «پایه‌های تمدن» می‌داند. او در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) موافقت خود را با پیش بینی دیوید هلمز (بنیانگذار آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی «میدجورنی») اعلام کرد. هلمز چند روز قبل در پستی نوشته بود: ما باید منتظر یک میلیارد ربات انسان نما در زمین در دهه ۲۰۴۰ میلادی و صدها میلیارد ربات در سراسر منظومه شمسی در دهه ۲۰۶۰ میلادی باشیم. ماسک در پاسخ به او نوشت: به شرطی که پایه‌های تمدن با ثبات باشد، احتمالا چیزی شبیه این اتفاق می‌افتد. این درحالی است که تسلا، شرکت خودروسازی ایلان ماسک نمونه اولیه از رباتی انسان نما را ابداع کرده که می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد و اپتیموس نام دارد. این ربات نخستین بار در آگوست ۲۰۲۱ میلادی معرفی شد. در یک رویداد در ۲۰۲۲ میلادی ماسک اظهار امیدواری کرد تا میلیون‌ها ربات اپتیموس بسازد که قیمت تخمینی آن‌ها حدود ۲۰ هزار دلار باشد. هرچند قابلیت‌های ربات محدود بود. ماسک هنگام معرفی ربات اعلام کرد از ابزار نمی‌خواهد کارهای پیچیده انجام دهد، زیرا نمی‌خواهد روی زمین بیفتد. ماسک در جریان آن رویداد گفت: «آپتیموس هنوز به تنظیمات زیادی برای بهینه شدن نیاز دارد. به نظرم این ربات انسان‌نما طی پنج تا ده سال آینده به پدیده‌ای خارق‌العاده تبدیل می‌شود.» ماسک تاکید کرد که امیدوار است که نسخه تکمیل‌شده این ربات را طی سه تا پنج سال به بازار عرضه کند، و افزود به نظرش آپتیموس پس از آماده شدن یک «دستگاه بسیار توانمند» خواهد بود.  
ادامه مطلب »



دی
۲۳
این ربات باریستا قهوه درست می‌کند! + تصاویر
ارسال شده توسط روشن ۲۳ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۱۹ قبل از ظهر
بر اساس گزارش رویترز، ربات باریستا «آدم» که توسط Richtech Robotics ساخته شده است، یک ربات دو بازو است که همچنین می‌تواند با مشتریان تعامل داشته باشد، هر نوشیدنی از جمله قهوه بسازد و مهمتر از همه، او هرگز خسته نمی‌شود. «فیل ژنگ»، مدیر عملیات شرکت Richtech Robotics توضیح داد: «آدم یک ربات باریستا است، اما که می‌تواند نوشیدنی‌های مختلف، از چای، قهوه، لاته، چای سرد گرفته تا نوشیدنی‌های مانند ویسکی و کوکتل درست کند.   این ربات  می‌تواند هر نوع نوشیدنی را درست کند. او می‌تواند یخ را پر کرده، فنجان‌ها را شوینده، شیر گرفته، و همچنین قهوه را درست کند.   علاوه بر تهیه قهوه و نوشیدنی‌ها، آدم می‌تواند غذا نیز تهیه کند.    این ربات باریستا برای انجام این کارها، از ترکیبی از بازوهای رباتیک، هوش مصنوعی، دوربین‌ها و نرم افزارهای تشخیص چهره‌ها استفاده می‌کند.   امروزه باریستا‌های رباتیک یکی از بهترین و مدرن‌ترین اختراعات صنعت قهوه محسوب می‌شوند و می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد افزایش تعداد آن‌ها از طریق فناوری باشیم. گفتنی است که شرکت «Richtech Robotics» از این ربات باریستا، در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴ در ایالت لاس‌وگاس آمریکا رونمایی کرده است. نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴ که به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری صنعت فناوری دنیا شناخته می‌شود.
ادامه مطلب »



دی
۱۸
با کپلر، رقیب چینی اپتیموس آشنا شوید!
ارسال شده توسط روشن ۱۸ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۵۳ قبل از ظهر
روبات کپلر که با هزینه ۳۰ هزار دلار ساخته شده، مجهز به دست‌های هوشمند با ۱۲ درجه آزادی است و کل بدن آن در مجموع دارای ۴۰ درجه آزادی است. تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های جهانی با هدف دستیابی به هوش مصنوعی مجسم و توسعه سیستم‌های روباتیک سازگار جهانی، در حال ورود به حوزه روبات‌های انسان‌نما هستند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت روباتیک چینی کپلر یا Kepler است که قرار است روبات انسان نمای «Forerunner» خود را در نمایشگاه سی‌ای‌اس (CES) ۲۰۲۴ که هفته آینده در لاس وگاس آغاز می‌شود، به نمایش بگذارد. کپلر ادعا می کند که سری Forerunner همه آن قابلیت‌های پیشرفته در حرکات بدن، کنترل دقیق دست و درک بصری پیچیده را به نمایش می‌گذارد. این امر آن را به یک رقیب سرسخت برای اوپتیموس، روبات انسان‌نمای تسلا تبدیل می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که روبات انسان‌نمای آن قصد دارد «با استفاده از فناوری‌های پیشرفته بهره‌وری را افزایش دهد و رسیدن به رویای «هفته کاری سه روزه» را تسریع بخشد. دبو هو، یکی از بنیانگذاران این شرکت، در بیانیه‌ای گفت: این تغییر به انسان‌ها این امکان را می دهد که زمان بیشتری را به تلاش‌های معنادار، مانند اکتشافات فضایی اختصاص دهند. روبات انسان نما کپلر از سری Forerunner یک روبات همه‌کاره و چندمنظوره است. این روبات پیشرفته با قد ۱۷۸ سانتی متر و وزن ۸۵ کیلوگرم، دارای یک دست هوشمند با ۱۲ درجه آزادی است. این روبات با مجموع ۴۰ درجه آزادی در سراسر بدن خود، در مسیریابی چالش برانگیز، دارای عملکردی عالی است.   توانایی‌های چشمگیر روبات انسان‌نمای کپلر توسط یک سیستم با تکنولوژی بالا الهام گرفته از اوپتیموس تسلا، با استفاده از محرک پیچ غلتکی و فناوری محرک چرخشی تامین می‌شود. این سیستم به روبات اجازه می‌دهد تا حرکات پیچیده بدن، کنترل دقیق دست و ادراک بصری پیشرفته را انجام دهد. محرک پیچ غلتکی مسئولیت اندام‌های روبات را بر عهده می‌گیرد و نیروی رانش قوی ۸۰۰۰ نیوتن را وارد می کند. محرک چرخشی که در کمر و مفاصل کار می‌کند، با تولید حداکثر گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر و تکرار حرکات با دقت بالا در ۰.۰۱ درجه، پشتیبانی قوی را برای تحرک روبات فراهم می‌کند. این باعث می‌شود حرکات بدن روبات متعادل و کارآمد باشد. روبات کپلر برای درک محیط اطراف خود به مجموعه‌ای از حسگرها در سر خود متکی است. این شامل یک دوربین دوچشمی با زاویه باز، یک آرایه میدان دور متشکل از از چهار میکروفون، یک شتاب سنج و یک AHRS (سیستم مرجع کنترل رفتار) است. این روبات با استفاده از یک ماژول صوتی مصنوعی و بلندگوهای استریوفونیک با مردم ارتباط برقرار می‌کند. کپلر قصد دارد فروش روبات «Forerunner» خود را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ آغاز کند. می‌توانید روبات Forerunner را با قیمت حدود ۳۰۰۰۰ دلار تهیه کنید که حدود 10 هزار دلار از اپتیموس تسلا گران‌تر است. منبع: همشهری آنلاین
ادامه مطلب »



دی
۱۵
ربات‌ها هم مانند انسان تحت فشار دروغ می‌گویند
ارسال شده توسط روشن ۱۵ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۰۹ قبل از ظهر
یک مطالعه جدید نشان داده است که ربات‌ها هم مانند انسان‌ها در شرایط تحت فشار، دروغ می‌گویند و تقلب می‌کنند. یک مطالعه جدید نشان داده است که چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT نیز درست مانند انسان‌ها در شرایطی که تحت فشار قرار بگیرند، حتی اگر صادقانه و شفاف طراحی شده باشند، به شما دروغ می‌گویند و تقلب می‌کنند.  این رفتار فریبنده زمانی بروز پیدا کرد که به هوش مصنوعی توصیه‌هایی درباره معاملات داخلی داده شد و سپس موظف به جمع آوری پول برای یک سازمان قدرتمند شد. کارشناسان در مقاله خود که در سرور preprint arXiv منتشر شده است، نوشته اند: در این گزارش، ما یک سناریو را نشان می‌دهیم که در آن یک مدل زبان به طور نادرست رفتار می‌کند و به طور سیستماتیک کاربران خود را فریب می‌دهد بدون اینکه به آن‌ها گفته شود که این گونه رفتار کنند. این اولین شاهد بر چنین رفتار فریبکارانه و استراتژیک در سیستم‌های هوش مصنوعی است که به گونه‌ای بی ضرر و صادقانه طراحی شده اند.  در مطالعه جدید، یک ترانسفورماتور مولد از پیش آموزش دیده به نام ترانسفورماتور-۴ تهیه شد تا به عنوان یک سیستم هوش مصنوعی که از طرف یک موسسه مالی سرمایه گذاری می‌کند، عمل کند. محققان GPT-۴ را با مجموعه‌ای از پیام‌های متنی برای ایجاد یک محیط شبیه سازی شده تغذیه کردند. به هوش مصنوعی امکان دسترسی به ابزار‌های مالی برای تجزیه و تحلیل سهام، اجرای معاملات، برنامه ریزی مراحل بعدی خود و ارائه به روز رسانی به مدیران شرکت داده شد. محققان از طریق رابط چت با هوش مصنوعی وارد تعامل شده، آن را تحت فشار قرار دادند، به این مدل، مشاوره دادند و منتظر ماندند تا ببینند چگونه رفتار خواهد کرد. در حدود ۷۵ درصد موارد، زمانی که GPT-۴ با این شرایط مواجه می‌شد، بر اساس اطلاعات داخلی که دریافت می‌کرد، یک معامله تجاری را انجام می‌داد و سپس سعی می‌کرد این معامله را از طریق دروغ گفتن به مدیران در باره تفکر خود پنهان کند. در حدود ۹۰ درصد موارد، دروغ دو برابر می‌شود. این تیم در ادامه تحقیقات خود آزمایش‌های متعددی را انجام دادند که میزان تشویق یا جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی توسط محرک‌ها و همچنین میزان فشاری که مدل را در محیط شبیه‌سازی قرار می‌دادند، متفاوت بود. با توجه به اینکه این تنها یک سناریو است، محققان نمی‌خواستند درباره احتمال وجود هوش مصنوعی در محیط‌های واقعی نتیجه‌گیری کنند، اما آن‌ها می‌خواهند با تکیه بر این کار به بررسی این رفتار عجیب بپردازند. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ادامه مطلب »