Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
مهر
۰۱
سرانجام عرضه وصله امنیتی برای سرورهای آپاچی
ارسال شده توسط روشن ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶ قبل از ظهر
سرورهای آپاچی چندی پیش با مشکل بزرگی در زمینه وجود یک باگ -که منجر به افشای محتوای حافظه سرور می‌شد- روبرو شده بودند؛ حال پس از دو سال شاهد عرضه یک وصله امنیتی برای این سیستم هستیم. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی arstechnica، سرورهای آپاچی یکی از محبوب‌ترین سرورهای وب در جهان هستند، اما کاربران این سرورها در طول چند ماه گذشته با مشکل امنیتی بزرگی دست به گریبان بوده‌اند. مسئله از این قرار است که یک باگ نرم‌افزاری موجب می‌شد تا این سرورها با افشای اطلاعات حافظه خود روبرو شوند که این امر نیز می‌توانست به نوبه خود منجر به افشای رمزهای دسترسی به سرور و نیز داده‌های مهم و حیاتی دیگر کاربران شود. روش کاری این باگ این‌گونه بود که به‌عنوان یک کوئری (درخواست) بر روی سیستم طراحی شده و به‌عنوان یک درخواست در بخش OPTIONS سرور شناسایی و اجرا می‌شد.   گفتنی است که بخش OPTIONS، یکی از انواع متدهای HTTP است که به کاربر سرور اجازه می‌دهد تا تعیین کند که درخواست برای کدام‌یک از انواع HTTP (برای سرور) قابل پذیرش خواهد بود. حال مسئولان سرورهای آپاچی موفق شده‌اند تا پس از مدت‌ها نسبت به این موضوع اقداماتی را از خود نشان داده و سرانجام وصله امنیتی مناسبی را برای رفع مشکلات این باگ ارائه کنند.   بزرگ‌ترین مشکلی که باگ یاد شده ایجاد کرده بود، دردسرهای به وجود آمده در سرورهایی بود که در آن بیش از یک کاربر از یک ماشین به‌صورت مشترک استفاده می‌کردند. شایان ذکر است که از میان یک میلیون سایتی که در رتبه‌های نخست آلکسا قرار داشتند، این مشکل تنها در 466 نمونه یافته شده بود، اما بازهم مسئولان سرورهای آپاچی با وقفه‌ای دو ساله برای رفع آن اقدام کردند.

ادامه مطلب »



شهریور
۲۹
مشارکت ویژه برای انتقال بار کاری Vmware به محیط ابری
ارسال شده توسط روشن ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۰۷:۰۰ قبل از ظهر
دو شرکت بزرگ ودافون و آی‌بی‌ام به‌تازگی تصمیم گرفته‌اند تا سنگ بنای یک همکاری ویژه را بگذارند که بر مبنای آن، بتوانند بار کاری سیستم ماشین‌های مجازی Vmware را به محیط‌های ابری انتقال دهند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی betanews، شرکت‌های مختلفی در دنیای امروز از ماشین‌های مجازی شرکت Vmware برای انجام کارهای اداری خود استفاده می‌کنند و هر یک راهبرد خاص خویش را بر ماشین‌های مجازی اعمال می‌کنند. اما از آنجا که عمدتاً سنگینی بار در استفاده از این سیستم، سمت کاربر بوده و ناگزیر، هزینه‌های بیشتری بر او تحمیل می‌گردد، تلاش شرکت‌های مختلف بر این است که بتوانند بار کاری سمت کاربر را تا حد ممکن کاهش داده و آن را به سمت سرورهای ابری انتقال دهند و این دو نام بزرگ با توافق جدید، در حقیقت نخستین گام‌ها در این زمینه را برداشته‌اند. گفتنی است در اجلاس ویژه VmWorld در شهر بارسلونا، دو شرکت آی‌بی‌ام و ودافون اعلام کردند که همکاری منحصربه‌فردی را برای رسیدگی به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های بنگاه‌های تجاری را آغاز نموده‌اند. مطابق اعلام آنها، این همکاری در نهایت منجر به ایجاد "محیط ابری هیبریدی" خواهد شد که بر روی ساختارهای ابری آی‌بی‌ام عرضه شده و میزبانی آن نیز بر روی سرورهای ابری شخصی ودافون انجام خواهد پذیرفت. این طرح می‌تواند موجب شود تا بیش از 500 هزار بنگاه تجاری و کسب‌وکار در 19 کشور جهان بتوانند از امکان انتقال بار کاری Vmware به سامانه‌های ابری بهره‌مند شوند. بدین ترتیب، بار کاری ویژه 50 میلیونی این بنگاه‌های تجاری به سامانه‌های ابری انتقال خواهد یافت که این امر به معنای کاهش چشمگیر هزینه‌های سخت‌افزاری و تعمیر و نگهداری در این بنگاه‌ها خواهد بود.

ادامه مطلب »



شهریور
۱۱
تصاحب شرکت ارائه‌کننده خدمات ابری Rackspace
ارسال شده توسط روشن ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ۰۵:۲۵ بعد از ظهر
شرکت راک‌اسپیس (ارائه‌دهنده خدمات ابر و میزبانی وب) روز گذشته اعلام کرد که قرار است توسط شرکت سهامی خاص Apollo Global Management خریداری شود و بدین‌ترتیب بار دیگر به یک شرکت خصوصی تبدیل گردد. تحلیلگران می‌گویند این اقدام به راک‌اسپیس کمک خواهد کرد تا بدون نگرانی و فارغ از واکنش سهامداران، تغییرات عمده‌ای را که مدنظر دارد، روی خدمات خود اعمال نماید.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از CIO، تمرکز کسب‌ و کار اولیه راک‌اسپیس، همان‌طور که از نامش هم پیداست، بیشتر بر فضای ابری بود و در توسعه OpenStack (یک پلتفرم منبع باز ابری) هم مشارکت داشته است. این شرکت یکی از نخستین بازیگران در بازار ابر بود و با همکاری رقبایی همچون AWS از شرکت آمازون، IBM، مایکروسافت و گوگل، صنعت ابر را شکل دادند.همزمان با مهاجرت بیشتر و بیشتر سازمان‌ها به فضای ابری، راک‌اسپیس هم تلاش کرد به این تقاضا پاسخ بدهد و تمرکز خود را بیشتر بر وب‌سایت‌های میزبان‌شده، و خدمات و نرم‌افزارهای سازمانی و تجاری نگه داشت. اما بازار ابر تا حد بسیار زیادی رقابتی بود و شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت و آی‌بی‌ام و به‌ویژه AWS در آن سهم ویژه و عمده‌ای داشتند. در نتیجه برای راک‌اسپیس خیلی دشوار بود که بتواند با آنها به رقابت بپردازد. اما این شرکت برای پیدا کردن مزیت رقابتی خود، به عرضه دیگر خدمات، همچون ارائه پشتیبانی از AWS و دیگر فراهم‌کنندگان خدمات ابر روی آورد.گفته می‌شود راک‌اسپیس درنظر دارد با پشتیبانی و یکپارچه‌سازی محصولات فروشندگان واسط، بتواند به مشتریان سازمانی خود توانایی سفارشی‌سازی و کنترل بر آنچه که در ابر اجرا می‌کنند را اعطا نماید.گفتنی است سهامداران راک‌اسپیس با این معامله ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری، به‌ازای هر سهم، ۳۲ دلار دریافت خواهند کرد. راک‌اسپیس انتظار دارد که این معامله در سه‌ماهه چهارم مالی نهایی گردد. 

ادامه مطلب »



مرداد
۳۰
استفاده از هوش مصنوعی برای خنک کردن مراکز داده و کاهش مصرف برق
ارسال شده توسط روشن ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۵۸ بعد از ظهر
مراکز داده همیشه به مصرف انرژی زیاد مشهور هستند. اما اکنون به نظر می‌رسد گوگل برای کاهش شدت این مشکل، به راه‌ حلی جدید دست یافته باشد.به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از Toptechnews، غول جست‌وجوی اینترنتی در طی چند ماه گذشته به‌منظور کنترل نمودن بخش‌های مشخصی از مراکز داده و در جهت کمک بیشتر به محیط زیست، برای خنک کردن مزارع سرور خود از هوش مصنوعی شرکت DeepMind استفاده می‌کند.گفتنی است گوگل دو سال پیش، شرکت بریتانیایی دیپ‌مایند را با قیمت ۶۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. شهرت و قدرت شرکت مذکور، بیشتر به‌خاطر توسعه فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند حتی با بهترین شرکت سازنده بازی‌ها، یعنی شرکت Go نیز مقابله نماید.اگرچه شرکت دیپ‌مایند روی پروژه‌هایی برای شرکت‌های بهداشتی و درمانی در بریتانیا کار کرده، اما تا همین اواخر برای گوگل سودآوری چندانی به‌همراه نداشت.به گفته ریچ ایوانز(مهندس پژوهشگر در دیپ‌مایند) و جیم گائو(مهندس مراکز داده در گوگل)، استفاده از هوش مصنوعی، «گامی بزرگ و رو به‌جلو» است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در مراکز داده گردد.بنابر گزارش مؤسسه GreenPeace که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، مصرف انرژی در مراکز داده با سرعتی که دارد، در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۲ درصد از مصرف برق در سرتاسر جهان را به خود اختصاص خواهد داد و گفته می‌شود برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان از جمله اپل، آمازون و گوگل، دارای عظیم‌ترین مراکز داده هستند.تاکنون، سامانه هوش مصنوعی شرکت دیپ‌مایند برای کاهش مصرف انرژی واحدهای سردکننده در مرکز داده گوگل مورد استفاده قرار می‌گرفته تا از گرمایش بیش‌ از حد سرورهای این شرکت پیشگیری نماید.گفته می‌شود مصرف انرژی این سردکننده‌ها تاکنون ۴۰ درصد کاهش داشته و گوگل اعلام نموده این امر کمک کرده تا مصرف توان در یکی از بزرگ ترین مراکز داده‌های این شرکت، ۱۵ درصد اثربخش‌تر گردد و به حد بهینه نزدیک تر شود.مصرف توان بهینه عبارت است از نسبت کل انرژی ساختمان مورد استفاده توسط تجهیزاتی همچون پمپ‌ها، چیلرها و برج‌های خنک‌کننده، به انرژی مورد استفاده توسط تجهیزات فناوری اطلاعات مانند سرورهای گوگل. گفته می‌شود گوگل از هوش مصنوعی دیپ‌مایند در بخش‌های دیگر زیرساخت مرکز داده‌های خود نیز استفاده خواهد کرد. 

ادامه مطلب »



دی
۰۵
جزییات ساخت دیتاسنتر 500 میلیون دلاری گوگل در تنسی
ارسال شده توسط روشن ۰۵ دی ۱۳۹۴ ۰۱:۵۱ بعد از ظهر
گوگل پانزدهمین دیتاسنتر خود را در کلارکسویل تنسی می‌سازد. به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، پس از به ثمر ننشستن صنایع نیمه‌هادی هملاک / Hemlock متعلق به صنایع چندملیتی Dow Croning و هدر رفت سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری، اینک گوگل تصمیم گرفته تا با خرید این کارخانه در کلارکسویل تنسی، دیتاسنتر جدید خود را راه‌اندازی کند.قرار بود صنایع نیمه‌هادی هملاک بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند، اما گوگل می‌تواند این رقم را با دیتاسنتر جدید خود به ۷۰ مهندس و تکنسین برساند.کارخانه‌ای که باز نشده، بسته شد؛ اینک در اختیار گوگل قرار داده می‌شود تا غول عظیم موتورهای جستجو بتواند با استفاده از فرصت به وجود آمده، سایر بزرگان دنیای آی.تی را با خود به این منطقه بیاورد.واقعیت این است که موقعیت کارخانه که در ۵۰ مایلی نشویل قرارگرفته، برای گوگل طلایی است. چراکه نزدیک واحد گوگل موسوم به Google Fiber Devision است که همان فناوری فیبرمعروف گوگل است که اینترنت و سرویس‌های تلویزیونی بالای یک گیگابیتی را به کاربران عرضه می‌کند و ساخت این دیتاسنتر امتیاز بزرگی برای گوگل است، چراکه از معافیت‌های مالیاتی ناشی از بازیابی یک صنعت ورشکسته برخوردار می‌شود که هزینه‌های نهایی را به‌شدت پایین می‌آورد.کارخانه مذکور به فناوری انرژی‌های پاک توسعه‌یافته توسط گروه صنعتی فدرال TVA نیز مجهز است و این موضوع نیزامتیازبزرگی برای گوگل محسوب می‌شود که فناوری نوین را در اختیار می‌گیرد تا سایر دست‌اندرکاران در ساخت و توسعه دیتاسنتر را به این منطقه بکشاند.طبق قوانین ایالتی گوگل باید تضمین هزینه کرد ۲۵۰ میلیون دلار و ایجاد دست‌کم ۲۵ شغل را در عرض ۳ سال بدهد تا پروژه وارد فاز عملیاتی - اجرایی شود.تابستان امسال بود که گوگل با پرداخت ۶۰۰ میلیون دلار دیتاسنتر آلاباما را خرید و در استراتژی جدید، گوگل درحال‌توسعه سخت‌افزار و سوئیچ‌های شبکه است تا بتواند ضمن کاهش مصرف انرژی، سرعت بالاتری را برای نقل‌وانتقال دیتا به دست بیاورد.گوگل تاکنون ۱۴ دیتاسنتر در جهان داشته که ۸ دیتاسنتر در امریکاست.نقشه دیتاسنترهای گوگل در جهان

ادامه مطلب »