Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
شهریور
۲۰
روباتی که 80 درصد شرکت کنندگان یک آزمون دانشگاهی را شکست داد
ارسال شده توسط روشن ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۰۹:۱۵ قبل از ظهر
به‌تازگی یک روبات در امتحان ورودی دانشگاه توکیو شرکت کرده است و توانسته است تا نتیجه‌ای به دست بیاورد که از 80 درصد از شرکت کنندگان دیگر بهتر بوده است.   به گزارش ایتنا از وب‌سایت خبری تحلیلی businessinsider، به نظر می‌رسد که باید روزبه‌روز و بیش‌ از پیش بابت روبات‌ها نگران باشیم زیرا آنها نه‌تنها کارهای ما را از ما می‌گیرند، بلکه در زمینه عملکرد آکادمیک نیز از بسیاری از انسان‌ها پیشی گرفته‌اند!   ماجرا از این قرار است که به‌تازگی آزمون ورودی دانشگاه توکیو در کشور ژاپن انجام شده است. این آزمون یک شرکت کننده ویژه را نیز پذیرا بوده است که موجب تفاوت آن با سایر آزمون‌های پیشین شده است.   این شرکت کننده، یک روبات هوشمند به نام تودای (Todai) بوده است که توانسته است تا از 80 درصد شرکت کنندگان این آزمون بهتر عمل کند.   حال نوریکو آرای به‌عنوان یک متخصص هوش مصنوعی درباره عملکرد تودای می‌گوید که این روبات توانسته است تا در مواردی مانند محاسبات ریاضی، نوشتن انشای 600 کلمه‌ای و حتی زبان انگلیسی از بسیاری از شرکت کنندگان بهتر عمل کند و این امر به این معنی است که شاهد یک جهش بزرگ روباتیک در زمینه یادگیری ماشینی هستیم.   آرای از این نتایج شگفت‌زده شده ولی بیشتر از هر چیزی از آنها ابراز نگرانی کرده است. او معتقد است که بخش نگران کننده اصلی، رویکرد انسان‌های شرکت‌کننده در این آزمون بوده است زیرا آنها نیز مانند روبات عمل کرده و تنها با دریافت ورودی‌های مشخص، خروجی‌های قابل پیش‌بینی را عرضه کرده‌اند.   این روش کاری موجب می‌شود تا به‌تدریج درک درونی انسان‌ها به‌شدت کاهش پیدا کند و رفتارهای ماشین گونه آنها به‌تدریج عملکرد کلی مغز در زمینه نوآوری را کند خواهد نمود.

ادامه مطلب »



شهریور
۱۱
عرضه موتور محاسبات عصبی توسط اینتل
ارسال شده توسط روشن ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ۰۴:۰۰ بعد از ظهر
همانطور که هوش مصنوعی به تدریج در حال فراگیر شدن و رسوخ در شاخه‌های گوناگون دانش و صنایع گوناگون است، فناوری هوش مصنوعی نیز خود در حال بسط یافتن در زیرشاخه‌های مختلف است. محاسبات عصبی، یکی از این زیرشاخه‌هاست که اخیراً از سوی متخصصین و برای کاربردهای گوناگون، مورد توجه قرار گرفته است. به‌تازگی شاخه زیرگروهی از شرکت اینتل یعنی Movidius اقدام به معرفی یک سیستم جدید به نام واحد پردازشی Myriad X vision کرده است که برای تأمین توان محاسبات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.   به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی anandtech، شرکت نامبرده یعنی Movidius یکی از کمپانی‌های زیرگروه مجموعه شرکت اینتل بوده که در زمینه عرضه خدمات ویژه از جمله فناوری‌های خاص پردازشی به فعالیت مشغول است.   این شرکت به‌تازگی توانسته است تا نسل جدیدی از VPU یا واحد پردازش Myriad X vision را عرضه کند که یک سیستم روی تراشه کم‌مصرف برای هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید.     مطابق جزئیات ارائه شده این سامانه، از جمله توانایی‌های سیستم مزبور این است که می‌تواند هوش مصنوعی را بر پایه ساختار دید-محور مدیریت کند که کاربرد فراونی خواهد داشت. از جمله کاربری‌های بارز این سامانه ویژه می‌توان به استفاده در پهپادها، دوربین‌های هوشمند، عینک‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ... اشاره نمود.   شایان ذکر است که این رونمایی تا حدی غافلگیرکننده بوده است؛ زیرا حدود یک ماه پیش بود که کامپیوترهای همراه عصبی Movidius بر پایه استفاده از Myriad 2 عرضه شده بودند و اقدام جدید و با این سرعت، طبعاً غیرمنتظره به نظر می‌رسد.   شاید به همین دلیل است که با این‌ حال مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند که این دو محصول به‌صورت همزمان و در کنار هم فعالیت خواهند داشت. این شرکت‌ها همچنین تضمین داده‌اند که نسل پیشین Myriad 2 -که در سال 2014 عرضه‌شده بود- نیز همچنان در فهرست پشتیبانی و عرضه این شرکت قرار دارد.  

ادامه مطلب »



شهریور
۱۰
ساخت روبات مترجم ناشنوایان به کمک چاپ سه‌بعدی
ارسال شده توسط روشن ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ ۰۹:۳۲ بعد از ظهر
به‌تازگی دانشمندان، ربات ویژه‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به‌صورت دقیقی به اجرای زبان اشاره برای ناشنوایان دست بزند و در حقیقت نقش مترجم رباتیک را برای آنها ایفا کند. به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی digitaltrends، بر اساس گزارش‌های رسمی ارائه شده، امروزه بیش از ۷۰میلیون نفر در سراسر جهان وجود دارند که برای برقراری ارتباط با دیگران مجبور به استفاده از زبان اشاره هستند. طبیعی است که این افراد برای برقراری ارتباط با کسانی که به زبان اشاره تسلط ندارند با مشکل روبرو هستند و به همین دلیل نیز دانشمندان صنایع فناوری اطلاعات به سراغ بهبود شرایط برای آنها رفته‌ و راهکار خاصی برای آن ابداع و پیاده‌سازی نموده‌اند. نتیجه حاصله، یک ربات ویژه است که می‌تواند نشانه‌های زبان اشاره را به‌صورت نسبتاً دقیقی پیاده‌سازی کرده و به برقراری ارتباط با افراد ناشنوا بپردازد.     این روبات که اصلان نام دارد، به نحوی طراحی شده است تا به سادگی برای افراد مختلف در سراسر جهان قابل دسترس باشد؛ به همین دلیل نیز اصلان بر اساس فناوری چاپ سه‌بعدی طراحی شده است. بدین‌ ترتیب می‌توان این ربات ویژه را با دریافت نقشه‌های آن در هر نقطه‌ای از جهان چاپ نموده و سیستم ارتباطی هوشمندی را برای تبدیل گفتار و نوشتار عادی به زبان اشاره در اختیار داشت. شایان ذکر است که این پروژه از سال ۲۰۱۴ میلادی شروع شده و به نظر می‌رسد که اصلان همچنان از نظر رابط نرم‌افزاری فضای پیشرفت بسیار زیادی را در برابر خود می‌بیند.  

ادامه مطلب »



مرداد
۳۱
فناوری جدید بینایی جدید برای سیستم‌های رباتیک
ارسال شده توسط روشن ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۲۳ بعد از ظهر
به تازگی دانشمندان موفق شده‌اند تا یک دوربین تک لنزه میدان نوری برای بهبود دید سیستم‌های روباتیک از جمله کاربردهایی مانند خودروهای خودران تولید کنند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی newatlas، در حالی که فناوری رباتیک به سرعت در حال گسترش و نیز پیشرفت است، در عین حال با مسائل و چالش‌های جدیدی مواجه می‌گردد که عدم حل آنها، به مانعی مهم در توسعه کاربرد آنها بدل خواهد گردید. از جمله چالش‌های موجود در شرایط فعلی، این است که سیستم‌های روباتیک باید بتوانند برای مستقل عمل کردن، قدرت دید مناسبی داشته باشند و چنین دیدی یکی از مشکلات اصلی در پیشرفت صنایع رباتیک بوده است. در این میان، متخصصین این عرصه توانسته‌اند تا سامانه‌ای بسیار ویژه برای دید روباتیک طراحی نمایند که شامل یک دوربین میدان نوری تک عدسی است و بنا به گفته تولید کنندگان آن، قادر خواهد بود سیستم دید دنیای روباتیک را به صورت اصولی متحول کند. در این میان، یکی دیگر از کاربری‌های این سیستم که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه سن‌دیه‌گو طراحی شده است، استفاده در مواردی است که در واقع نقش اصلی سیستم رباتیک را دیدن صحیح بر عهده دارد، که البته شاید بتوان بهترین مصداق آن را خودروهای بدون راننده دانست.   مطابق جزئیات اعلام شده، این دوربین می‌تواند به کمک الگوریتم بسیار ویژه و پیچیده نرم‌افزاری طراحی شده برای آن به سراغ برداشت تصاویر بسیار کامل و دقیق رفته و نتایج تصویری را در محدوده دیدی با زاویه حدود ۱۳۸ درجه برداشت و ثبت کند. ویژگی منحصربفرد دیگر این عدسی این است که می‌تواند به صورت ترکیبی عمل کرده و بر هر یک از فریم‌های ویدیویی برداشت شده، کیفیت ۱۲۵ مگاپیکسلی را از خود برجای بگذارد. بدین ترتیب با استفاده ترکیبی از این دوربین‌ها می‌توان زاویه دیدی ۳۶۰ درجه‌ای را به صورت عمودی و افقی ایجاد کرده و در نتیجه، یک سیستم دید با میدانی مشابه با یک گوی را به دست آورد. کارشناسان معتقدند با کمک این نوآوری، می‌توان شاهد پیشرفتی بزرگ در صنایع روباتیک بود، اما با توجه به شرایط این پروژه هنوز مشخص نیست که چه مقدار زمان برای عرضه عمومی این دوربین نیاز خواهد بود.  

ادامه مطلب »



مرداد
۳۰
ساخت کوچک‌ترین ربات جراحی جهان در انگلیس
ارسال شده توسط روشن ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۴۳ قبل از ظهر
به‌تازگی دانشمندان توانسته‌اند تا کوچک‌ترین ربات جراح جهان را طراحی کنند که می‌تواند به‌صورت ویژه‌ای فرایند جراحی را بهبود بخشیده و روند بهبود یافتن بیماران را به‌مراتب سریع‌تر نماید.به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی theguardian، امروزه صنایع روباتیک به حدی پیشرفت کرده‌اند که در بسیاری از زمینه‌ها از نظر دقت و ظرافت کاری، به‌مراتب از انسان‌ها جلو زده‌اند.روبات‌ها البته حوزه کارکرد خود، وسعت بسیاری یافته‌اند و دیگر تنها به حیطه فناوری و یا حتی خط تولید کارخانه‌ها محدود نمانده‌اند، بلکه امروز فرایندهای بسیار دقیق، حیاتی و استثنایی نیز بر عهده آنها گذاشته شده که موضوعات مربوط به بهداشت و سلامت از جمله آنهاست.در این میان روبات‌های طراحی شده برای جراحی به حدی پیشرفت داشته‌اند که از نظر دقت به سطحی بسیار عالی رسیده‌اند، و از سوی دیگر با استقبال از آنها، رقابت بر سر کاهش ابعاد آنها آغاز شده است. اما نکته جالب و تحول در فناوری این است که به تازگی گروهی از دانشمندان کشور انگلستان توانسته‌اند تا کوچک‌ترین روبات جراح تاریخ را طراحی کنند که از دقت خارق‌العاده‌ای برخوردار است. این روبات با ابعاد بی‌سابقه، در عی حال از توانایی‌های بی‌نظیری نیز برخوردارد است.این روبات که Versius نام دارد، با الهام گرفتن از دستان انسان طراحی شده است و به همین دلیل نیز می‌تواند با شبیه‌سازی حرکات دست، با دقت بسیار بالایی جراحی‌های مختلف را انجام بدهد.شایان ذکر است که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Versius این است که می‌تواند عمل‌های جراحی به روش لاپاراسکوپ (جراحی‌هایی که در آن‌ها از دوربین‌های ویژه و ظریف برای دسترسی به اعضای داخلی بدن استفاده می‌شود) را با دقتی شگفت‌آور انجام بدهد. 

ادامه مطلب »