Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
آذر
۰۸
ساخت اولین ربات زنده جهان در آمریکا
ارسال شده توسط روشن ۰۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۴۱ قبل از ظهر
زینوبات را می‌توان به عنوان محصولی که از همگرایی زیست‌شناسی و هوش مصنوعی ایجاد شده در نظر گرفت. در واقع واژه زنوبات (Xenobot) از ترکیب حروف ابتدایی قورباغه آفریقایی Xenopus و Robot ایجاد شده است. این محصول نوع جدیدی از مصنوعات دست انسان است که می‌توان آن را «ارگانیزم زنده قابلِ برنامه‌ریزی» نامید. دو دانشمند زیست‌شناسی محاسباتی و هوش مصنوعی دانشگاه ورموند آمریکا به نام‌های سام کریگمن و جوش بونگارد طراحی و ساخت این ربات را برعهده داشتند. ایده ساخت این ربات در سال ۲۰۱۷ به ذهن این دو رسید و تلاش کردند تا با شبیه‌سازی از سلول‌های کوچک بنیادی قورباغه، ربات بسازند.   این دو دانشمند با ترکیب سلول‌های پوست و قلب قورباغه این ربات را ساختند. در طراحی این ربات، از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری استفاده شده که آن را قادر به حرکت می‌کند. این موجودات، با استفاده از انرژی سلولی خود، می‌توانند تا ۱۰ روز زنده بمانند. اما مزیت استفاده از اجزای زنده به جای مواد سنتی، مانند فلز و پلاستیک در ساخت این ربات این است که اگر ربات بشکند، محیط را با زباله‌هایی مانند فلز، باتری یا پلاستیک آلوده نمی‌کند. محققان همچنین می‌توانند زینوبات‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنند که در پایان عمر خود، به طور طبیعی از هم جدا شوند.
ادامه مطلب »



آبان
۲۶
ربات کوچکی که می‌تواند در داخل بدن جراحی کند
ارسال شده توسط روشن ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ۰۷:۳۰ قبل از ظهر
این ربات که با الهام از عنکبوت ساخته شده است نمونه اولیه رباتی است که روزی می‌تواند عمل جراحی انجام دهد یا در منطقه‌ای فاجعه‌دیده لابه‌لای آوار بگردد. این ربات، که نام آن را ام‌کلاری (mCLARI) گذاشته‌اند، ۲ سانتیمتر طول و ۰.۹۷ گرم وزن دارد و می‌تواند با سرعت حداکثر ۶ سانتیمتر در ثانیه حرکت کند. این ربات کوچک‌تر و سریع‌تر از کلاری است که همین گروه پژوهشی پیش‌تر طراحی کرده بود. ام‌کلاری همچنین در چند بعد تغییر شکل می‌دهد تا از درزها و شکاف‌ها عبور کند. کاوشیک جایارم، نویسنده ارشد این پژوهش و استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه کلرادو، به لایو ساینس گفت: «به‌دلیل ابعاد کوچک ربات و توانایی تغییر شکل، پیش‌بینی می‌کنیم که این فناوری در چهار حوزه مهم اقتصادی اجتماعی کاربرد داشته باشد.» این چهار حوزه پاسخ به بلایای طبیعی، وارسی دارایی‌های باارزش، نظارت محیطی و پزشکی شخصی و دقیق را شامل می‌شود. او در ادامه افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که در بلندمدت چنین ربات‌هایی در حرکت در بدن انسان و انجام جراحی ماشینی مانند باز کردن گرفتگی رگ یا برداشتن تومور کارایی داشته باشند.»   گروه جایارم با ام‌کلاری یک قدم به ساخت ربات‌هایی که بتوانند در محیط‌های پیچیده حرکت کنند نزدیک‌تر شده‌اند. در سال ۲۰۲۰، این گروه پژوهشی یک ربات کوچک سوسک‌شکل ساخته بود. آن‌ها برای ساخت هر دو ربات عنکبوت و سوسک شکل از روشی شبیه اریگامی استفاده کرده‌اند تا اجزای میکروالکترومکانیکی را روی صفحات دوبعدی حک کنند و سپس، از آن‌ها ساختاری سه‌بعدی ساخته‌اند. ربات ام‌کلاری چهار پا دارد که در دو جهت حرکت می‌کند. این ربات می‌تواند با تغییر میان حرکت رو به جلو و به پهلو، در فضاهای تنگ حرکت کند و سرعت‌های متفاوتی داشته باشد. این دانشمندان در نظر دارند نمونه بعدی ام‌کلاری را قدرتمندتر و با توانایی حسی بالاتری بسازند.
ادامه مطلب »



آبان
۲۲
ربات‌های انسان‌نما جای انسان‌ها را در مشاغل می‌گیرند؟
ارسال شده توسط روشن ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۵:۴۴ قبل از ظهر
چندی پیش، ایلان ماسک در گفتگویی با ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا که حالت غیرمعمول و دوستانه داشت، مدعی شد گسترش فناوری هوش مصنوعی در آینده شغل‌های روزانه را بیهوده خواهد کرد و ربات‌های انسان‌نما بسیاری از مردم را بیکار می‌کنند.  اگرچه به عقیده ماسک این فناوری می‌تواند یادگیری را متحول کند و بهترین و صبورترین معلم هر شخص باشد، اما در مقابل، نیروی کار انسانی منسوخ خواهد شد.  ماسک ادامه داد: من فکر می‌کنم ما در اینجا شاهد مخرب‌ترین نیروی تاریخ هستیم. ما برای اولین بار چیزی خواهیم داشت که باهوش‌تر از باهوش‌ترین انسان خواهد بود. زمانی فرا می‌رسد که به هیچ شغلی نیاز نیست. هوش مصنوعی قادر به انجام همه کارها خواهد بود. از نظر ایلان ماسک که در یک دهه گذشته نیز بر آن پافشاری داشته، هوش مصنوعی می‌تواند بقای نسل بشر را تهدید کند.
ادامه مطلب »



آبان
۱۹
با «میکا»، نخستین ربات انسان‌نمای مدیرعامل در جهان، آشنا شوید + ویدئو
ارسال شده توسط روشن ۱۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۶:۱۷ قبل از ظهر
«میکا» پروژه‌ای تحقیقاتی با همکاری Hanson Robotics و شرکت لهستانی Dictador است که مشروب کلمبیایی رام نیز می‌سازد. این دو شرکت یک «مدیرعامل شرکت» رباتیک طراحی کرده‌اند. به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در ویدیوئی از شرکت Dictador، میکا می‌گوید: «با هوش مصنوعی پیشرفته و الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانم بر اساس داده‌ها  به‌سرعت و با دقت تصمیم بگیرم.» با این‌ حال، لورن سیمونتی، خبرنگار فاکس بیزینس، خاطرنشان کرد که این ربات در زمان پردازش سوال‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها «تاخیر زیادی» دارد. دیوید هانسون، مدیرعامل Hanson Robotics، که نقشی کلیدی در به‌کارگیری میکا در Dictador ایفا کرد، بر اهمیت «انسانی کردن» هوش مصنوعی تاکید کرد. هانسون توضیح داد: «من کاملا احساس می‌کنم که برای امن بودن، برای واقعا، واقعا، خوب بودن هوش مصنوعی، باید آن را آموزش دهیم تا از مراجعان مراقبت کند و به آن‌ها اهمیت دهد. فکر می‌کنم انسانی کردن آن مسیر بسیار مهمی است.» اما واکنش مردم به کار کردن با رئیس ربات متفاوت بود. یک نفر گفت که با آن «کاملا» با شفقت رفتار می‌کند و دیگری افزود که انسان‌ها باید با «همه چیزهایی که فکر می‌کنند» خوب رفتار کنند. نفر سوم برداشت متفاوتی داشت و گفت که «ربات‌ها به احترام نیاز ندارند»، زیرا «فقط ماشین‌»‌اند. اکثر مردم موافق بودند که هوش مصنوعی احتمالا به گرفتن مشاغل‌ها از انسان‌ها ادامه خواهد داد. برخی گفتند که برای ربات‌ها کار نخواهند کرد. در سال ۲۰۱۶، شرکت Hanson Robotics از رباتی به نام سوفیا، خواهر میکا، رونمایی کرد که زمانی گفته بود «انسان‌ها را نابود خواهد کرد.» در اوایل این هفته، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک فرمان اجرایی صادر کرد که در آن شرکت‌ها را ملزم می‌کرد خطرهای امنیت ملی را با دولت در میان بگذارند و از آمریکایی‌ها در برابر خطرهای احتمالی هوش مصنوعی محافظت کنند.   میکا
ادامه مطلب »



آبان
۰۳
ربات جدید آمازون از انسان هم سریع‌تر است!
ارسال شده توسط روشن ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ۰۲:۴۵ قبل از ظهر
این شرکت که بیش از ۷۵۰ هزار ربات را در انبارهای خود به کار گرفته است، از دستگاه جدیدی با نام Sequoia رونمایی کرده که زمان پردازش سفارش از طریق مراکز پردازش کالا خود را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. بر اساس بیانیه رسمی آمازون، Sequoia باعث می‌شود تا روند شناسایی و ذخیره‌سازی محصولات ۷۵ درصد سریع‌تر انجام شود. این شرکت با کمک Sequoia و ربات‌های دیگر خود می‌تواند اقلام را سریع‌تر فهرست‌بندی، انتخاب، بسته‌بندی و ارسال کند. ربات جدید باعث بهبود ایمنی و سلامت کارگران می‌شود چرا که می‌تواند محصولات زیادی را در ارتفاع‌های متفاوت جابه‌جا کند. البته با وجود این ربات جدید فعالیت‌های کارگران در انبارها نیز کمی محدودتر می‌شود و به جلوگیری از صدمات آن‌ها کمک می‌کند. آمازون می‌گوید نرخ حوادث ثبت‌شده بخش‌هایی که ربات در آن‌ها فعال است در سال ۲۰۲۲ نسبت به واحدهای غیررباتیک ۱۵ درصد کاهش یافته است و زمان از دست‌رفته آن‌ها به‌دلیل حوادث نیز ۱۸ درصد کمتر شده است. ربات جدید Sequoia از ماه جاری میلادی تاکنون در مرکز پردازش کالا هوستون، تگزاس در حال فعالیت است، اما این غول تجارت الکترونیک هنوز هیچ برنامه‌ای برای عرضه گسترده‌تر آن ارائه نکرده است.
ادامه مطلب »