Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
بهمن
۱۳
دستیابی به سریع‌ترین سرعت انتقال داده در جهان ممکن می‌شود
ارسال شده توسط روشن ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ۰۵:۲۳ بعد از ظهر
از گوشه‌های دنج کتابخانه‌های محله‌ای که دانش‌آموزان لپ‌تاپ‌های خود را به شبکه وای‌فای(Wi-Fi) متصل می‌کنند گرفته تا پایگاه‌های دورافتاده در قطب جنوب، جایی که دانشمندان آب و هوا را رصد می‌کنند، ارتباطات بی‌سیم قهرمان دنیای اتصال ما است. به گزارش ایتنا از ایسنا، به نقل از آی‌ای، در حالی که ما از سرعت شبکه‌های فعلی شگفت‌زده می‌شویم، محققان در سراسر جهان در حال حاضر به دنبال چیزی فراتر از اتصال 5G هستند تا آینده ارتباطات در شبکه‌های 6G را شکل دهند. دنیایی را تصور کنید که در آن ارتباطات فوری به جراحان این امکان را می‌دهد که ربات‌ها را از کیلومترها دورتر کنترل کنند. برای تبدیل این رویاها به واقعیت، محققان به کانال‌های بی‌سیم با سرعت داده فوق‌العاده بالا نیاز دارند و مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده از یک پیشرفت امیدوارکننده با استفاده از لیزر برای دستیابی به این هدف پرده‌برداری می‌کند. گروهی از محققان دانشگاه اوزاکا و IMRA AMERICA با استفاده از قدرت لیزرها برای افزایش سرعت انتقال داده رکوردشکنی کردند. این ترفند در کاهش نویز سیستم نهفته است، شاهکاری که با استفاده از فوتونیک در باند زیر تراهرتز از ۱۰۰ گیگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز به دست می‌آید. مدولاسیون سیگنال چند سطحی برای اینکه شبکه‌های 6G بتوانند ارتباطات تقریبا آنی را ارائه دهند، محققان بر روش پیچیده‌ای به نام «مدولاسیون سیگنال چند سطحی» تکیه می‌کنند. این روش امکان جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌ها را در باند زیر تراهرتز فراهم می‌کند در حالی که زمان پاسخگویی سریع را حفظ می‌کند. با این حال، کار در رده‌های بالای این فرکانس‌های بالا یک چالش به همراه دارد. مدولاسیون سیگنال چند سطحی به نویز بسیار حساس است، به خصوص در هنگام برخورد با سیگنال‌های مرجع دقیق. گروهی به رهبری کیسوکه مائکاوا(Keisuke Maekawa) با استفاده از یک ژنراتور سیگنال مبتنی بر دستگاه فوتونیک راه حلی برای این چالش پیدا کردند. کیسوکه مائکاوا، نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح می‌دهد: این مشکل تاکنون ارتباطات ۳۰۰ گیگاهرتز را با محدودیت مواجه کرده بود. با این حال، ما دریافتیم که در فرکانس‌های بالا، یک ژنراتور سیگنال مبتنی بر یک دستگاه فوتونیک نویز بسیار کمتری نسبت به سیگنال الکتریکی ژنراتور معمولی دارد. محققان از یک لیزر پراکنده بریلوین استفاده کردند که از فعل و انفعالات بین امواج صوت و نور برای تولید یک سیگنال فوق‌العاده دقیق استفاده می‌کند. با پیاده سازی این ژنراتور سیگنال مبتنی بر لیزر در هر دو فرستنده و گیرنده یک سیستم ارتباطی بی‌سیم با باند ۳۰۰ گیگاهرتز، آنها به نرخ انتقال تک کانالی ۲۴۰ گیگابیت در ثانیه دست یافتند. تادائو ناگاتسوما(Tadao Nagatsuma)، محقق اصلی پروژه، خاطرنشان می‌کند که این دستاورد نشان دهنده بالاترین نرخ انتقال است که تاکنون با استفاده از پردازش سیگنال دیجیتال آنلاین(DSP) ثبت شده است. از آنجایی که جهان به استقبال از فناوری 5G ادامه می‌دهد، محققان با پشتکار در حال ایجاد زمینه‌ای برای فناوری 6G هستند. نتایج این مطالعه جهشی قابل توجه به سمت تحقق ارتباطات بی‌سیم باند ۳۰۰ گیگاهرتز را نشان می‌دهد. محققان تصور می‌کنند که با استفاده از روش‌های مالتی پلکس و توسعه گیرنده‌های حساس‌تر، سرعت داده می‌تواند به یک ترابیت در ثانیه افزایش یابد. این دستاورد عصر جدیدی از ارتباطات جهانی تقریبا آنی را آغاز می‌کند و نحوه ارتباط و تعامل ما را در سطح جهانی متحول می‌کند.
ادامه مطلب »



بهمن
۱۲
بعد از مرگ چه اتفاقی برای حساب‌های فیس‌بوک و اینستاگرام شما می‌افتد؟
ارسال شده توسط روشن ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ۰۵:۳۳ قبل از ظهر
مرگ واقعیت آزاردهنده‌ای است که هیچکس دوست ندارد با آن روبرو شود. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ارث شما در این زمانه دیگر فقط مادی نیست؟ دنیای دیجیتال هم بخشی از ارث شما است! امور فیزیکی و دنیوی پس از مرگ تکلیفشان روشن است، اما پس از مرگ چه اتفاقی برای حساب‌های واتس‌اپ، ایمیل، اینستاگرام، فیس‌بوک و سایر شبکه‌ای اجتماعی شما می‌افتد؟ دکتر امیلی ون در ناگل از دانشگاه موناش به گاردین می‌گوید که افراد باید مدتی را صرف برنامه ریزی برای مدیریت حساب‌های آنلاین خود پس از مرگ کنند. او می افزاید: همه باید داده‌های خود را کپی کنند. اگر اطلاعات، فایل‌ها یا تصاویری وجود دارد که می‌خواهید پس از مرگ برای خانواده، دوستان یا سوابق خود بگذارید، بهتر است آنها را در یک مکان ویژه نگهداری کنید.    چگونه از اطلاعات شخصی خود پس از مرگ محافظت می کنید؟ کارشناسان اینترنتی تأیید می‌کنند که حساب‌های متوفی همچنان یک میراث دیجیتالی فعال در دنیای اینترنت است و اگرچه برخی از شرکت‌ها به اعضای خانواده متوفی اجازه می‌دهند درخواست بستن حساب‌های خود را ارسال کنند، اما مراقب هستند  که رمز عبور خود را با کسی به اشتراک نگذارند.  برای جلوگیری از مشکلات، کارشناسان به شما توصیه می کنند که یک فایل محرمانه که شامل تمام پسوردهای شما است را با یک فرد قابل اعتماد به اشتراک بگذارید، که می‌تواند به برنامه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی اطلاع دهد که پس از مرگ شما، مجاز به مدیریت اطلاعات شما هستند. اگر ایده قبلی را مناسب شرایط خود ندانید، روش دیگری به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید وصیت نامه دیجیتالی تهیه کنید که حاوی دستورالعمل‌های روشنی در مورد نحوه برخورد آنلاین با اطلاعات شما پس از مرگ است. زندگی دیجیتال ما آینه‌ای از وجود فیزیکی ماست. پر از خاطرات، داده‌های شخصی و ایمیل‌هایی است که ممکن است بخواهیم آنها را به نسل‌های آینده بسپاریم، اما حاوی اسرار دیگری نیز هست که ترجیح می‌دهیم زمانی که از دنیا می‌رویم، آنها نیز از دنیای اینترنت پاک شوند!
ادامه مطلب »



بهمن
۱۱
ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید در گوگل کروم
ارسال شده توسط روشن ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ۰۳:۴۵ قبل از ظهر
در چند سال گذشته، گوگل جدیدترین فناوری‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را به مرورگر کروم آورده است تا جستجوی وب را آسان‌تر، ایمن‌تر و در دسترس‌تر کند. همچنین، Google شروع به بهبود کارهای عملی و روزمره کرده است، مانند کمک به شما در افزودن زیرنویس‌ها با زمان واقعی به ویدیوها، شناسایی بهتر سایت‌های مخرب، مدیریت درخواست‌های مجوز، و ایجاد نقاط کلیدی صفحه وب. مرور راحت‌تر با عرضه نسخه کروم «M121»، گوگل ویژگی‌های آزمایشی هوش مصنوعی را برای آسان‌تر و کارآمدتر کردن وبگردی معرفی می‌کند. با این کار، می‌توانید این ویژگی‌های کروم را در رایانه‌های شخصی مک و ویندوز تجربه کنید.  وارد کروم شوید، تنظیمات را از منوی سه نقطه انتخاب کنید و سپس به صفحه آزمایشی هوش مصنوعی بروید. از آنجایی که این ویژگی‌ها آزمایش‌های عمومی اولیه هستند، در حال حاضر برای حساب‌های سازمانی و آموزشی غیرفعال هستند. سازماندهی برگه‌ها سازمان دهنده برگه‌ها روشی مفید برای مدیریت بسیاری از تب‌ها است. با استفاده از Tab Organizer، Chrome به‌طور خودکار گروه‌های برگه را پیشنهاد و ایجاد می‌کند. اگر همزمان روی چندین کار در Chrome کار می‌کنید، مانند برنامه‌ریزی یک سفر، تحقیق در مورد موضوع، خرید یا کار کردن، و می‌توانید همزمان چندین صفحه را باز کنید، این کار می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از این ویژگی، روی یک تب کلیک راست کرده، سازماندهی برگه های مشابه را انتخاب کنید و روی فلش کشویی سمت چپ برگه ها کلیک کنید. Chrome شکلک‌ها و نام‌هایی را برای گروه‌های جدید پیشنهاد می‌کند تا بتوانید بعداً در صورت نیاز دوباره آنها را پیدا کنید. ویژگی‌های خاص سال گذشته، گوگل ویژگی‌های خلاقانه هوش مصنوعی را با دستگاه‌های اندروید 14 و پیکسل 8 معرفی کرد و اکنون همان مدل را به کروم می‌آورد تا بتوانید مرورگر خود را حتی بیشتر سفارشی کنید. شما می توانید به سرعت تم های سفارشی را بر اساس موضوع، حالت، سبک بصری و رنگی که انتخاب می کنید ایجاد کنید. برای شروع، به پنل کناری سفارشی سازی در کروم بروید، روی تغییر ظاهر کلیک کنید، سپس روی ایجاد با هوش مصنوعی کلیک کنید. برای مثال، ممکن است شما مجذوب یک منظره شده باشید و بخواهید آن را با حالتی متحرک ببینید. از اینجا، به سادگی این گزینه ها را انتخاب کنید تا ببینید کروم از چه الهامی برخوردار است. پیش نویس متون نوشتن در وب می تواند دلهره آور باشد، به خصوص اگر می خواهید افکار خود را در مکان های عمومی یا انجمن ها بیان کنید، از همین رو کروم، یکی دیگر از ویژگی‌های آزمایشی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌کند تا به شما کمک کند تا با اطمینان بیشتری در وب بنویسید، چه بخواهید یک بررسی خوب کتبی از یک محصول ارائه دهید، چه پاسخی بنویسید یا به طور رسمی در مورد یک پیشنهاد پرس و جو کنید. برای شروع، در هر سایتی که در کروم از آن بازدید می کنید، روی جعبه متن سفارشی کلیک راست کرده و Help Me Type را انتخاب کنید. فقط چند کلمه تایپ کنید و هوش مصنوعی فرآیند تایپ را برای شما شروع می کند.  
ادامه مطلب »



بهمن
۰۹
محتوای آنلاین در سریلانکا قانونمند می‌شود
ارسال شده توسط روشن ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ۰۱:۴۲ بعد از ظهر
این قانون اعتراض گروه‌های کنشگر و سیاستمداران مخالف را به دنبال داشت که می‌گویند دولت تلاش می‌کند در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، مخالفانش را سرکوب کرده و مانع آزادی بیان شود. به گزارش ایتنا از ایسنا، رئیس پارلمان سریلانکا اعلام کرد این قانون با ۱۰۸ رای موافق در برابر ۶۲ رای مخالف، تصویب شد. تحت قانون ایمنی آنلاین، تولیدکنندگان محتوا برای محتوایی که از نظر  یک کمیسیون پنج نفره، غیرقانونی تشخیص داده شود، به مجازات زندان محکوم خواهند شد. شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و ایکس هم مسئول محتوایی خواهند بود که در پلتفرم‌های آنها منتشر می‌شوند. اما رئیس جمهور سریلانکا هدف از این قانون را مقابله با جرایم سایبری از جمله سوءاستفاده از کودکان، دزدی و کلاهبرداری آنلاین، اعلام کرد. تیران آلس، وزیر امنیت عمومی سریلانکا با رد تاثیر این قانون بر آزادی بیان، اعلام کرد این کشور سال گذشته، شاهد ۸۰۰۰ مورد جرایم سایبری بود. بر اساس گزارش شبکه الجزیره، گروه‌های مدافع بین‌المللی اعلام کردند متخلفان تحت این قانون با جریمه سنگین و مجازات حداکثر پنج سال زندان روبرو خواهند شد.
ادامه مطلب »



بهمن
۰۹
کیفیت نتایج جستجوی گوگل کاهش یافته است؟
ارسال شده توسط روشن ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ۰۵:۰۶ قبل از ظهر
بسیاری از کاربران در سراسر جهان، اخیراً متوجه کاهش کیفیت نتایج جست‌وجو در گوگل شده‌اند، بدین ترتیب که پس از درج برخی از کلمات کلیدی توسط کاربران در متن جست‌وجو، نتایج ناخواسته‌ای هم برایشان نمایش داده می‌شود. با این افت کیفیت جست‌وجوی گوگل، بسیاری کاربران ناگزیر می‌شوند از دیگر پلتفرم‌های جست‌وجو نیز برای یافتن نتایج مورد نظرشان استفاده کنند، مانند جست‌وجو در Reddit یا حتی از طریق TikTok و Instagram. نتایج با کیفیت پایین در این زمینه، یک مطالعه جدید در آلمان توسط دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه باهاوس وایمار، و مرکز تجزیه و تحلیل داده‌های هوش مصنوعی نشان داد که علت کاهش کیفت نتایج جست‌وجوها در گوگل، افزایش حجم زیاد محتوای ناخواسته و نامناسب در اینترنت است. برخی از این داده‌های ضعیف طوری بهینه‌سازی شده‌اند تا بتوانند حتی رتبه‌های بالاتری را در نتایج جست‌وجو از آن خود نمایند. نکته قابل تامل این است که گسترش رشد هوش مصنوعی مولد، تولید محتوای غیرضروری را آسان‌تر کرده است و این امر، یافتن نتایج جست‌وجوی باکیفیت را برای کاربران سخت‌تر می‌کند. اولویت برای کلمات کلیدی افرادی که در پشت تولید این محتوای بی‌کیفیت هستند، به جای تولید محتوای مفید و موثر و نیز متون اوریجینال و اصلی، کلمات کلیدی مورد نظر کاربران را در محتواهای بی‌مصرف و کم‌ارزش خود می‌گنجانند و در واقع هیچ چیز مفیدی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. به عنوان بخشی از این پروژه، تیم تحقیقاتی بیش از 7000 درخواست بررسی محصول در گوگل را بررسی کردند. این لیست شامل همه چیز از جستجوهای رایج مانند "بهترین هدفون" تا جستجوهای عجیب و غریب مانند "بهترین بازی ‌ای الفبا" بود. آنها همچنین مواردی مانند رتبه‌بندی کلمات کلیدی برای عنوان صفحات، پیوندهای قرار داده شده در صفحه و بررسی‌های برتر محصول را مورد بازبینی قرار دادند.   تیم مزبور به این نتیجه رسید که نتایجی با رتبه بالاتری که در صفحه اول جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند، نشانه‌هایی از متن‌های بی‌کیفیت را دارند. با این حال، این تیم خاطرنشان کرد که گوگل در تلاش های خود برای مقابله با این نوع محتوا به دستاوردهای مثبتی رسیده است. نظر گوگل اگرچه تیم تحقیقاتی اعتراف کرد که نتایج موتور جستجوی گوگل تا حدودی بهبود یافته است، با این وجود به این نتیجه رسیدند که بسیاری از محتوای دارای کیفیت نازل همچنان در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. البته گوگل نتایج این مطالعه را رد کرد و سخنگوی شرکت گفت که این منعکس کننده کیفیت و نتایج کلی همه جستجوها نیست. به طور خاص، این سخنگو گفت که محققان صرفا به دسته‌های محدودی از جست‌وجوها و نتایج پرداخته‌اند و طیف گسترده‌ای از پرس و جوها و میلیاردها عبارت جستجویی را که گوگل هر روز می بیند نادیده گرفته‌اند. او همچنین افزود که گوگل بهبودهای خاصی را برای رفع این مشکلات راه اندازی کرده است. البته در همین مطالعه نیز تاکید شده بود موتور جست‌وجوی گوگل در سال گذشته بهبود یافته و عملکرد آن بهتر از سایر موتورهای جستجو بوده است. به طور گسترده تر، چندین شخص ثالث نتایج سایر موتورهای جستجو را اندازه گیری کرده اند و دریافته اند که موتور گوگل از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایرین برخوردار است.
ادامه مطلب »