Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
اسفند
۰۲
واکسن کرونا اندکی باعث افزایش آمار بیماری قلبی و مغزی شده است
ارسال شده توسط روشن ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ ۱۲:۴۰ قبل از ظهر
محققان «شبکه جهانی داده‌های واکسن» (جی‌وی‌دی‌ان/ GVDN) در نیوزیلند اطلاعات مربوط به ۹۹ میلیون نفر در هشت کشور را که واکسن کووید تزریق کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این پژوهشگران ۱۳ وضعیت مختلف شرکت‌کنندگان را از نظر پزشکی در دوره پس از تزریق واکسن کووید، بررسی کردند. بر اساس بیانیه این نهاد پژوهشی، مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، بیانگر آن است که واکسن کووید با افزایش جزئی در ابتلا به بیماری‌های خونی، قلبی و مغز و اعصاب مرتبط است. به گفته این محققان، مشخص شد افرادی که انواع خاصی از واکسن‌های دارای فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) [مثل فایزر یا مدرنا] تزریق کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) قرار دارند. در همین حال برخی از واکسن‌های حاوی ویروس ضعیف‌شده مثل آسترازنکا نیز با افزایش احتمال لخته شدن خون در مغز و همچنین افزایش احتمال ابتلا به سندرم گیلن باره‌ــ یک اختلال عصبی که در آن سیستم ایمنی به اعصاب حمله می‌کندــ مرتبط بودند. در بیانیه مطبوعاتی شبکه جهانی داده‌های واکسن، آمده که سایر خطرهای بالقوه عبارت‌اند از التهاب بخشی از نخاع پس از تزریق واکسن‌های حاوی ویروس و همچنین التهاب و تورم در مغز و نخاع پس از تزریق واکسن‌های حاوی ویروس و ام‌آر‌ان‌ای. پس از انتشار نتایج این مطالعه جدید، برخی پزشکان و محققان به آن واکنش نشان دادند. دکتر مارک سیگل، محقق پزشکی، با تاکید بر آنکه همه واکسن‌ها عوارض جانبی‌ دارند، گفت: «مطالعه و بررسی گسترده داده‌ها وجود ارتباطی میان تزریق واکسن‌های ام‌آر‌ان‌ای و میوکاردیت به‌ویژه پس از تزریق دوم و همچنین ارتباط بین واکسن‌های حاوی ویروس آکسفورد (آسترازنکا) و سندرم گیلن باره را نشان می‌دهد. اما باید توجه داشت که این خطرات نادرند و مطالعات دیگر نشان می‌دهد که واکسن خطر ابتلا به میوکاردیت ناشی از کووید را به‌ میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.» او افزود: «در هر موضوعی از جمله تزریق واکسن، باید هزینه‌ــ‌‌فایده را در نظر بگیریم. باید دید کدام خطرناک‌تر است؛ عوارض جانبی نادر واکسن یا خود ویروس که می‌تواند عوارضی طولانی‌مدت از نظر مه مغزی، خستگی، سرفه و همچنین مشکلات قلبی داشته باشد.» این محقق تاکید کرد: «اگرچه انکار یا اغراق در مورد عوارض جانبی واکسن علمی و مناسب نیست، دست‌کم گرفتن خطرهای ویروس به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر هم عواقب بسیاری دارد.» دکتر سیگل با بیان اینکه پزشکان و بیماران باید خطرات و فواید هر موضوعی از جمله واکسن را به دقت بسنجند، گفت: «این مطالعه جدید چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ فقط برای آنچه قبلا هم می‌دانستیم، شواهد بیشتری ارائه می‌کند.» دکتر جاکوب گلانویل، مدیرعامل یک شرکت بیوتکنولوژی در سانفرانسیسکو، نیز به یافته‌های این مطالعه واکنش نشان داد و گفت: «این مطالعه در گروهی بسیار بزرگ‌تر، آنچه را قبلا در مطالعات اولیه شناسایی شده بود، تایید می‌کند. میوکاردیت و پریکاردیت به عنوان عوارض جانبی نادر واکسن‌های ام‌آر‌ان‌ای و لخته‌ها به عنوان عارضه جانبی نادر واکسن‌های حاوی ویروس‌ضعیف‌شده شناسایی شده‌ بودند. اما در صورت ابتلا به کووید‌ــ۱۹، احتمال ابتلا به همه این عوارض جانبی بسیار بسیار بیشتر است، بنابراین واکسیناسیون هنوز هم انتخاب مطمئن‌تری است.»
ادامه مطلب »



اسفند
۰۱
کاهش قیمت خودروی برقی فورد موستانگ
ارسال شده توسط روشن ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۰۰ بعد از ظهر
شرکت فورد تصمیم دارد قیمت خودروی موستانگ Mach-E 2023 تمام برقی خود را کاهش دارد، و دلیل این امر را برنامه‌ریزی برای رقابت جدی‌تر با تسلا و خودروهای برقی ارزان‌تر عنوان کرده است. به گزارش ایتنا در حال حاضر حجم و سهم خودروهای برقی جدید در بازار افزایش یافته و در آمریکا در سال 2023 به نزدیک به 8 درصد رسیده است. ولی علیرغم این بزرگ شدن بازار،‌ مدیر مالی فورد. جان لاولر در مصاحبه‌ای اعلام کرده که بخشی از خریداران تمایلی به پرداخت حق بیمه برای خودروهای برقی ندارند. پس از آنکه مدل Mach-E دریافت 3750 دلار اعتبار مالیاتی را از دست داد و فروش این شاسی بلند تمام الکتریکی نیز در ماه ژانویه نسبت به ماه مشابه در سال 2023 به میزان 51 درصد کاهش یافت، فورد تصمیم به این کاهش قیمت را اعلام کرد. فورد کاهش قیمت را تایید کرد با این توضیح که صرفا مربوط به خودروهای موستانگ Mach-E مدل سال 2023 و مبلغ آن نیز بین 3100 تا 8100 دلار است. به گفته این شرکت، قیمت مدل‌های MY23 نیز تعدیل خواهد شد.   گفتنی است در حال حاضر، خودروسازانی مانند فورد، به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای برقی‌شان تحت فشارند تا بتوانند با تسلا رقابت کنند. به گفته لالر، تلاش‌های و برنامه‌های تسلا مستقیما بر بازار و دیگر رقبا تاثیر می‌گذارد. به گفته وی، « تسلا نیمه دوم سال 2022 و تمام سال 2023 را صرف بررسی قیمت چهار مدل خود کرد: مدل‌های S و X و 3 و Y. این شرکت که از مدل نمایندگی استفاده نمی‌کند و در عوض مستقیماً به مصرف‌کنندگان می‌فروشد، سال گذشته قیمت‌ها را هر سه ماهه کاهش داد - تاکتیکی که فروش را افزایش داد و سود را کاهش داد.» تسلا رکورددار خودروهای الکتریکی در سه ماهه چهارم سال 2023 بود که باعث شد تا در سال 2023 مجموعا به 1.81 میلیون تحویل برسد.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۱
تراشه‌ای که به جای الکتریسته از امواج نور استفاده می‌کند
ارسال شده توسط روشن ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ۰۳:۴۱ بعد از ظهر
یک گروه دانشگاهی در پنسیلوانیا به سرپرستی پروفسور نادر انقطاع، تراشه‌ای سیلیکونی فوتونیک (SiPh) طراحی کردند که می‌تواند از امواج نور به‌جای الکتریسیته در محاسبات ریاضیات پیچیده در آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. پروفسور انقطاع درباره چگونگی کارکرد این تراشه گفته است که به‌جای استفاده از یک ویفر سیلیکونی با ارتفاع یکنواخت با نازک‌ترکردن سیلیکون در مناطق خاص و بدون افزودن مواد دیگر، می‌توان انتشار نور را در تراشه کنترل کرد. فیروز افلاطونی، دانشیار مهندسی برق و سیستم دانشگاه پنسیلوانیا گفت که این طرح جدید درحال‌حاضر برای کاربردهای تجاری آماده است و می‌توان آن را برای استفاده در پردازشگرهای گرافیکی سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار داد.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۱
تولید تصاویر هوش مصنوعی با Google Bard
ارسال شده توسط روشن ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ۰۷:۰۰ قبل از ظهر
این‌روزها هوش مصنوعی بسیار محبوب و شناخته شده است، و احتمال کمی وجود دارد که شما با روند رو‌به‌رشد این فناوری مواجه نشده باشید. همه شرکت‌ها، از مایکروسافت گرفته تا متا و حتی انویدیا، پیاده‌سازی هوش مصنوعی را در محصولات خود آغاز کرده‌اند. در اوایل سال 2023، گوگل Bard AI را معرفی کرد که یکی از بهترین گزینه‌های ChatGPT بود. بارد که اکنون با نام Gemini شناخته می‌شود، لزوما اتفاق جدیدی در دنیای هوش مصنوعی نیست، زیرا کاربران می‌توانند مکالمات را با ربات تایپ کنند، و ربات ایده‌هایی را ارائه می‌دهد، و به سوالات پاسخ می‌دهد. چند قابلیت بارد را متمایز می کند، مانند توانایی در استفاده از اینترنت به عنوان یک منبع بدون نیاز به اشتراک پولی. هوش مصنوعی همچنین در کنار سایر محصولات گوگل مانند Docs، Slides  و Sheets کار کرده و ابزارها را متحول می‌کند. پشتیبانی Bard از تصاویر، بهتر از برخی چت‌بات‌ها است و به کاربران اجازه می‌دهد از تصاویر در پیام‌هایی که به هوش مصنوعی ارسال می‌کنند استفاده کنند و می‌توانند تصاویر را به عنوان پاسخ تولید کنند. اینها از جمله دلایلی هستند که بهتر است به جای ChatGPT  از گوگل بارد استفاده کنید. در واقع، بارد به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر هوش مصنوعی را مستقیماً در پیام ایجاد کنند، در حالی که سایر ربات‌های چت یا از تصاویر پشتیبانی نمی‌کنند یا از کاربران می‌خواهند که از وب‌سایت دیگری استفاده کنند.   قبل از اینکه شروع به تولید تصاویر هوش مصنوعی با Google Bard کنید، چند نکته وجود دارد که باید بدانید. اولاً، Bard از هیچ شخصی عکس نمی‌سازد، زیرا گوگل فیلترهایی را برای محدود کردن توانایی آن به دلایل ایمنی اعمال می‌کند. Bard همچنین دارای واترمارک‌های دیجیتالی در پیکسل‌های مختص خود است تا تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را از آثار هنری انسان متمایز کند. و در آخر، نرده‌هایی برای محدود کردن محتوای خشونت‌آمیز، توهین‌آمیز و جنسی صریح وجود دارد، بنابراین بارد عکس‌هایی با هیچ یک از آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.   چگونگی ساخت تصاویر هوش مصنوعی با Bard    •  با استفاده از تلفن یا رایانه، به bard.google.com بروید. درخواست خود را در چت باکس تایپ کنید.  •  هنگامی که Bard با تصاویر به شما پاسخ داد، اگر از نتیجه راضی نیستید، می‌توانید روی «Generate more» کلیک کنید و هوش مصنوعی تصاویر بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند. •  تصاویر موجود را می‌توان تغییر داد و در چت قرار داد تا تصویر مرجعی را به بارد ارائه دهد. برای مشاهده هر یک از تصاویر در ابعاد بزرگ‌تر می‌توانید روی آنها کلیک کنید. ابزارهای تولید تصویر Bard در اکثر کشورها به استثنای کشورهای منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و بریتانیا در دسترس هستند. اگرچه Bard می‌تواند به بیش از 40 زبان ارتباط برقرار کند، عملکرد تولید تصویر در حال حاضر منحصراً برای درخواست‌های انگلیسی در دسترس است. البته که ممکن است این محدودیت در آینده تغییر کند.
ادامه مطلب »



اسفند
۰۱
سورا مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر اپن‌ای‌آی رونمایی شد
ارسال شده توسط روشن ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ۰۵:۱۹ قبل از ظهر
شرکت OpenAI از قصد خود برای عرضه یک مدل جدید برای تولید ویدئو به نام سورا (Sora) خبر داد.   به گزارش ایتنا و به نقل از ورج، این شرکت هوش مصنوعی می‌گوید سورا «می‌تواند صحنه‌های واقعی و تخیلی را از دستورالعمل‌های متنی خلق کند». این مدل تبدیل‌گر متن به ویدیو برای کاربران این امکان را فراهم می‌آورد تا ویدیوهای واقع‌گرایانه، با طول حداکثر یک دقیقه، ایجاد کنند - همه بر اساس دستورالعمل‌هایی که برای آن نوشته‌اند.   OpenAI در معرفی این مدل توضیح داده است که سورا قادر است «صحنه‌های پیچیده با کاراکترهای متعدد، انواع خاصی از حرکت‌ها، و جزئیات دقیق سوژه و پس‌زمینه» ایجاد کند. این شرکت همچنین خاطرنشان کرده است که این مدل می‌تواند درک کند که چگونه اجسام «در دنیای فیزیکی وجود دارند»، و همچنین «به‌طور دقیق درخواست‌ کاربر را تفسیر می‌کند و کاراکترهای قانع‌کننده‌ای می‌آفریند که از نظر احساسی سرزنده هستند».   این مدل همچنین می‌تواند یک ویدیو بر اساس یک تصویر ثابت تولید کند، همچنین فریم‌های از دست رفته را در یک ویدیوی موجود پر کرده یا آن را گسترش دهد. دموهای تولید شده توسط سورا که در پست وبلاگ OpenAI گنجانده شده‌اند، شامل صحنه‌ای هوایی از کالیفرنیا در عصر جویندگان طلا، ویدیویی که به نظر می‌رسد از داخل یک قطار توکیو گرفته شده است، و موارد دیگر می‌شود. بسیاری از آنها نشانه‌های آشکاری از تولید شدن توسط هوش مصنوعی دارند - مانند یک طبقه در یک ویدیو از یک موزه که به طرز مشکوکی متحرک است - و OpenAI می‌گوید این مدل «ممکن است با شبیه‌سازی دقیق فیزیک یک صحنه پیچیده مشکل داشته باشد»، اما نتایج در کل بسیار چشمگیر هستند.   دو سال پیش، مولدهای تبدیل متن به تصویر مانند Midjourney بودند که پیشگام توانایی چنین مدل‌هایی برای تبدیل کلمات به تصویر بودند. اما اخیراً، کیفیت ویدیو با سرعت قابل‌توجهی رو به بهبود گذاشته است: شرکت‌هایی مانند Runway و Pika مدل‌های تبدیل‌گر متن به ویدیوی تحسین‌برانگیز تولیدی خود را معرفی کردند و لومیِر گوگل نیز یکی از رقبای اصلی OpenAI در این فضا به شمار می‌رود. لومیر، مانند سورا، ابزارهای تبدیل متن به ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همچنین برای آنها امکان ساخت فیلم از یک تصویر ثابت را فراهم می‌آورد.   سورا در حال حاضر فقط برای «تیم‌های قرمز» که در حال ارزیابی مدل از نظر آسیب‌ها و خطرات احتمالی هستند در دسترس است. OpenAI همچنین دسترسی امکان دسترسی به آن را برای برخی از هنرمندان تجسمی، طراحان و فیلمسازان به منظور دریافت بازخوردشان فراهم آورده است.
ادامه مطلب »