Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
آذر
۲۲
فروش تراشه‌های پیشرفته به چین ممنوع است
ارسال شده توسط روشن ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ۰۶:۵۷ قبل از ظهر
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، در مصاحبه با رویترز اعلام کرد انویدیا می‌تواند تراشه‌های هوش مصنوعی به چین بفروشد زیرا اکثر تراشه‌های هوش مصنوعی برای کاربردهای تجاری هستند. آنچه که نمی‌توانیم به این شرکت اجازه دهیم، فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته با قدرت پردازش بالاست که چین را قادر می‌کند مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی خود را آموزش دهد. به گزارش ایتنا از ایسنا، ریموندو گفت یک هفته قبل با جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، صحبت کرده و وی کاملا شفاف بوده و گفته است: ما نمی‌خواهیم مقررات را نقض کنیم. به ما مقررات را بگوئید و ما با شما همکاری خواهیم کرد. ریموند همچنین به شرکت‌های فعال در زمینه تراشه‌های هوش مصنوعی در گردهمایی هفته گذشته در کالیفرنیا هشداری فرستاد. وزیر بازرگانی آمریکا گفت: معمولا وزارت بازرگانی یک لاین را مشخص می‌کند و شرکت‌هایی مانند انویدیا، تراشه‌هایی تولید می‌کنند که پیشرفته‌تر از محدودیت تعیین شده نیستند. جینا ریموندو دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که انویدیا با وزارتخانه او همکاری می‌کند و می‌خواهد کار درست را انجام دهد. وی گفت: روشن است که آنها می‌خواهند تا جای ممکن تراشه‌های زیادی بفروشند. انویدیا در این باره توضیحی نداد. مدیرعامل انویدیا هفته گذشته گفته بود این شرکت همکاری نزدیکی با دولت آمریکا دارد تا تضمین کند که تراشه‌های جدید برای بازار چین با محدودیت‌های صادراتی، منطبق هستند. ریموندو همچنین در اظهارنظر دیگری گفته است هنوز زود است که درباره موثر بودن تشکیل یک کارگروه مسائل تجاری با چین در اوت، نظر دهیم. بر اساس گزارش رویترز، وزیر بازرگانی آمریکا از کنگره این کشور خواست به تهدیدهای بالقوه اپلیکیشن‌های خارجی مانند تیک‌تاک، رسیدگی کند. مقررات موجود به دولت آمریکا، ابزارهای جدیدی را برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی پیرامون اپلیکیشن‌های خارجی فراهم نکرده اند.
ادامه مطلب »



آذر
۲۰
ماینرها باید تا ۱۵ دی‌ ماه ثبت شوند
ارسال شده توسط روشن ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۴۷ قبل از ظهر
وزارت صمت در بخشنامه‌ای اعلام کرد که امکان اخذ شناسه رهگیری برای دستگاه‌های استخراج رمزارز در سامانه جامع تجارت فراهم شده و دارندگان این دستگاه‌ها تا ۱۵ دی ماه سال جاری مهلت دارند تا نسبت به این موضوع اقدام کنند. در این بخشنامه آمده است: با عنایت به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص لزوم انجام اقدامات قانونی توسط دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز ضروری است کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری تولید ماینر استخراج رمز ارز با مراجعه به سامانه جامع تجارت پس از تعریف انبار و دریافت شناسه کالا در مهلت مقرر اول تا پانزدهم دی ماه سال جاری که امکان اخذ شناسه یکتای رهگیری در سامانه فراهم شده است نسبت به دریافت شناسه مذکور برای کلیه دستگاه‌های خود اعم از دستگاه‌های در حال بهره برداری و بهره برداری نشده اقدام نمایند مقتضی است دستور فرمائید موضوع به نحو احسن به ذینفعان استان مربوطه اطلاع رسانی گردد. شایان ذکر است مهلت زمانی یاد شده آخرین فرصت اخذ شناسه یکتای رهگیری بوده و به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد؛ لذا مسئولیت عواقب قانونی ناشی از عدم اقدام به موقع به طور مستقیم بر عهده دارندگان دستگاه‌های مذکور است. منبع: مهر
ادامه مطلب »



آذر
۰۷
بازار پررونق تراشه‌های هوش مصنوعی
ارسال شده توسط روشن ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴ بعد از ظهر
با افزایش تقاضا برای تلفن‌های هوشمند و تراشه هوش مصنوعی جدیدی که دورنمای شرکت مدیا تِک را روشن کرده، صعود پنج ماهه قیمت سهام این شرکت، ادامه پیدا خواهد کرد. به گزارش ایتنا از ایسنا، قیمت سهام این شرکت فناوری تایوانی از اواخر ژوئن، ۴۰ درصد رشد کرده و عملکرد بهتری از رشد دو درصدی شاخص نیمه‌رسانای بازار سهام فیلادلفیا و رشد هفت درصدی شرکت آمریکایی کوالکام داشته است. این رشد حاصل تقاضای قوی برای دستگاه‌های موبایل بوده که از تراشه‌های این شرکت در ساخت آنها استفاده می‌شود. هیاهوی پیرامون مدیا تِک، رقابت رو به رشد میان شرکت‌های نیمه‌رسانا که از هوش مصنوعی برای کسب سهم بیشتری از کسب و کار تلفن هوشمند استفاده می‌کنند را برجسته کرده است. سرمایه‌گذاران، تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ را گیم چنجری می‌دانند که به ربودن سهم بیشتر از شرکت کوالکام کمک خواهد کرد. خوش بینی پیرامون سهام مدیا تِک، رشد کرده است. تحلیلگران از اواخر ژوئیه، برآوردشان از درآمد این شرکت به ازای هر سهم را به میزان ۱۳ درصد افزایش داده‌اند. خوش بینی زیادی پیرامون تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ وجود دارد که رقیب مستقیم تراشه اسنپ دراگون ۸ جن ۳ کوالکام است. هر دو شرکت در رقابت برای بهره بردن از فناوری هوش مصنوعی در دستگاه‌ها هستند. تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ برای پرداختن به حجم‌ کاری پیچیده‌تر از هوش مصنوعی و برنامه‌های بازی جدید طراحی شده است و عرضه آن پس از چند طرح قبلی صورت گرفت که نتوانست سرمایه‌گذاران را هیجان زده کند. گوشی X۱۰۰ ویوو که در ماه جاری عرضه شد، اولین مدلی است که از این تراشه استفاده می‌کند و پس از آن، سری اوپو Find X۷ عرضه خواهد شد. سهام مدیا تِک، ۱۷ برابر درآمد برآورد شده، معامله می‌شود که مطابق با میانگین پنج ساله این شرکت است. این شرکت با سرمایه بازار بیش از ۴۷ میلیارد دلار، دومین شرکت سهام عامی بزرگ تایوان پس از شرکت تراشه سازی TSMC است. پیش بینی می‌شود فروش این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ درصد رشد کند و کاهشی که چهار فصل متوالی داشت را متوقف کند. مدیا تِک در کنفرانس درآمدهای خود اعلام کرد که موجودی انبار این شرکت، برای پنج فصل متوالی کاهش پیدا کرده است و روزهای موجودی انبار در پایان سه ماهه سوم، به سطح مطلوب ۹۰ روز رسید. به گفته مدیریت، فروش تلفن همراه که در حدود نیمی از درآمد این شرکت در سه ماه منتهی به سپتامبر سهیم بود، به لطف افزایش تقاضا و عرضه گوشی‌های جدید فور جی و فایو جی، ۱۹  درصد بر مبنای سه ماهه افزایش یافت.  بر اساس گزارش بلومبرگ، رشد سهام مدیا تِک همچنین نشان دهنده بهبود صنعت تلفن هوشمند چین است که در اکتبر، رشد دو رقمی را ثبت کرد. طبق آمار شرکت کانترپوینت ریسرچ، فروش تلفن هوشمند در چین که بزرگترین بازار جهان است، در چهار هفته اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱ درصد افزایش داشت.
ادامه مطلب »



آبان
۲۲
شکایت تراشه‌ساز چینی از کمپانی آمریکایی
ارسال شده توسط روشن ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۲۶ قبل از ظهر
شرکت YMTC این شکایت را علیه میکرون و گروه محصولات مصرفی میکرون که زیرمجموعه این شرکت آمریکایی است، در ۹ اکتبر در دادگاه منطقه شمالی کالیفرنیا تنظیم کرد. به گزارش ایتنا از ایسنا، طبق این شکایت، میکرون برای مقابله با رقابت شرکت YMTC و رشد سهم بازار خود، به استفاده از فناوری ثبت امتیاز شده این شرکت چینی روی آورده و برای استفاده از ابداعات ثبت امتیاز شده، پولی به شرکت YMTC پرداخت نکرده است. میکرون تراشه‌های DRAM و تراشه‌های حافظه فلش ناند تولید کرده و با شرکت‌های کره‌ای سامسونگ الکترونیکس و اس کی هاینیکس و همچنین کیوشیا که متعلق به توشیباست، رقابت می‌کند. شرکت YMTC رقیب کوچک‌تری است که سال گذشته با محدودیت دولت آمریکا برای خرید قطعات آمریکایی روبرو شد. آمریکا در سال‌های اخیر، محدودیت‌ها برای صادرات فناوری تراشه‌سازی به چین را با استناد به مسائل امنیتی، افزایش داده است. چین در ماه مه اعلام کرد محصولات میکرون در بازبینی امنیت شبکه مردود شده‌اند و خرید آنها را برای اپراتورهای زیرساخت حساس، ممنوع کرد. میکرون در سال ۲۰۱۸ درگیر اختلافی با شرکت تراشه‌سازی فوجیان جینهوا شد که به سرقت اسرار تجاری متهم کرده بود. اواخر همان سال، فروش محصولات اصلی این شرکت در چین، موقتا ممنوع شد. چین زمانی بزرگترین بازار میکرون بود و نیمی از درآمد ۲۰ میلیارد دلاری این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۷، از چین به دست آمد اما سهم بازارش در سال ۲۰۲۲ که کارخانه تولید تراشه‌های DRAM خود را در شانگهای تعطیل کرد، به ۱۶ درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش رویترز، میکرون اعلام کرد به بازار چین متعهد مانده است و در ژوئن، اعلام کرد ۴.۳ میلیارد یوان (۵۹۰ میلیون دلار) در سال‌های آینده، در یک کارخانه پکیجینگ تراشه در شهر شیان سرمایه گذاری خواهد کرد و ماه میلادی جاری، برای نخستین بار در نمایشگاه تجاری شانگهای شرکت کرد.
ادامه مطلب »



آبان
۲۱
انویدیا محدودیت‌های آمریکا را دور می‌زند
ارسال شده توسط روشن ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۵۶ قبل از ظهر
به نظر می رسد انویدیا تمایلی به از دست دادن بازار عظیم تراشه هوش مصنوعی چین ندارد. در همین راستا این شرکت آمریکایی مشغول توسعه ۳تراشه هوش مصنوعی جدید به خصوص برای چین است که محدودیت های صادراتی آمریکا را نقض نمی کند. به گزارش ایتنا از مهر، سال گذشته دولت آمریکا به تراشه سازان اعلام کرد صادرات تراشه های رایانشی برای ابر کامپیوترها و با کاربرد هوش مصنوعی به روسیه و چین را محدود می کند. دلیل این امر نگرانی هایی درباره استفاده از تجهیزات آمریکایی برای مقاصد نظامی در چین بود. این قانون، انویدیا را از فروش تراشه های A۱۰۰ و H۱۰۰ منع کرده، بنابراین شرکت تراشه های A۸۰۰ و H۸۰۰ را به طور خاص برای بازار چین ساخته است. اما دولت آمرکیا اخیرا کنترل های صادرات تراشه را به روز رسانی کرده و صادرات تراشه های با قدرت رایانشی بالا را محدود کرده است. البته تراشه های A۸۰۰ و H۸۰۰ نیز براساس قانون جدید مناسب صادرات نیستند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که احتمالا شرکت انویدیا سفارش تراشه های پیشرفته چین به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار را لغو خواهد کرد. تراشه های جدیدی که برای بازار چین ساخته شده اند HGX H۲۰ نام دارند و شامل L۲۰ و L۲ هستند که براساس مشخصات ارسالی برای توزیع کنندگان هستند. هرچند تراشه H۲۰ قدرتمندترین مدل از ۳ نمونه است، اما قدرت تمام تراشه های مذکور فراتر از آستانه تعیین شده توسط قوانین صادراتی نیست. شرکت های چینی از جمله بایدو، اوپو و سازندگان موبایل از هم اکنون طراحی نیمه رساناهای خود را آغاز کرده اند تا برای زمانی در آینده که دیگر نمی توانند از آمریکا و کشورهای دیگر تراشه وارد کنند، آماده شوند. البته به نوشته وال استریت ژورنال مشتریان قدیمی انویدیا به دلیل شهرت و نرم افزار آن ترجیح می دهند به تجهیزات شرکت اکتفا کنند. به گفته یک منبع آگاه تراشه های جدید احتمالا تا ۱۶ نوامبر معرفی و فروش آنها تا قبل از پایان سال آغاز می شود.
ادامه مطلب »