Live Chat Software by Ariaphone
اخبار
تیر
۰۶
ربات‌هایی که ویدیو تماشا می‌کنند و یاد می‌گیرند + ویدئو
ارسال شده توسط روشن ۰۶ تیر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۹ قبل از ظهر
مهندسان ربات‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند با تماشای ویدیوهایی از انسان‌ها در حال انجام مهارت‌های جدید، آن‌ مهارت‌ها را بیاموزند. به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تیمی از دانشگاه کارنگی ملون (CMU) مدلی را ابداع کردند که به ربات‌ها امکان می‌داد کارهای خانه از جمله باز کردن کشوها و برداشتن چاقوها را پس از تماشای ویدیویی از انجام این کار‌ها، انجام دهند. روش پل بصری‌ــ‌روباتیک (VRB) مستلزم وجود نظارت انسانی نیست و می‌تواند تنها ظرف ۲۵ دقیقه، به یادگیری مهارت‌های جدید منجر شود. دیپاک پاتاک، استادیار موسسه رباتیک سی‌ام‌یو، می‌گوید: «این ربات می‌تواند از طریق تماشای ویدیوها، مکان و چگونگی تعامل انسان با اشیای مختلف را یاد بگیرد.» «ما به کمک این اطلاعات می‌توانیم مدلی را بسازیم که به دو ربات امکان می‌دهد در محیط‌های مختلف، وظایف مشابهی را انجام دهند.» مدل وی‌آربی به روبات امکان می‌دهد یاد بگیرد اعمال نشان‌داده‌شده در ویدیو را چگونه انجام دهد؛ حتی اگر روی تنظیمات متفاوتی باشد. این ربات این کار را با شناسایی نقاط تماس‌ــ از جمله دستگیره کشو یا دسته چاقوــ و با درک اینکه باید کدام حرکت را بکند تا کارش تکمیل شود، انجام می‌دهد. شیکار باهل، دانشجوی دکترای رباتیک در سی‌ام‌یو، گفت: «ما توانستیم ربات‌ها را به محوطه دانشگاه ببریم و انواع کارها را انجام دهیم.»   ربات‌ها می‌توانند از این مدل برای اکتشاف کنجکاوانه در دنیای پیرامون خود استفاده کنند. یک ربات به جای اینکه فقط بازوهای خود را تکان دهد، می‌تواند با نحوه تعاملش کاربردی‌تر عمل کند.» «این کار می‌تواند روبات‌ها را قادر کند تا از حجم گسترده ویدیوهای اینترنت و یوتیوب بیاموزند.»  رباتیک اغلب با مشکل  (منطقی فلسفی) اول مرغ بوده یا تخم مرغ مواجه است: هیچ داده ربات در سطح وب برای آموزش (برخلاف سی‌وی یا ان‌ال‌پی) ربات‌های بی/سی هنوز به کار گرفته نشده‌اند و بالعکس. معرفی وی‌آربی: از ویدیوهای انسانی در سطح گسترده برای آموزش یک مدل *چندمنظوره* استفاده کنید تا هر الگوی رباتیکی را راه بیندازید! ربات‌های شرکت‌کننده در این پژوهش طی ۲۰۰ ساعت آزمایش در دنیای واقعی، ۱۲ کار جدید را با موفقیت آموختند. همه این کارها به‌نسبت سرراست و ساده بودند؛ از جمله باز کردن قوطی‌ها و برداشتن گوشی تلفن. پژوهشگران اینک قصد دارند سیستم وی‌آربی را توسعه دهند تا به ربات‌ها امکان دهد کارهایی چندمرحله‌ای انجام دهند. جزئیات این پژوهش در مقاله‌ای با عنوان «فراهم‌سازی و ایجاد قابلیت از طریق ویدیوهای ساخت انسان به عنوان یک برنامه چندمنظوره برای رباتیک» شرح داده شده است که این ماه در نشست «میدان دید و تشخیص الگو» در ونکوور کانادا ارائه خواهد شد.   ویدئو  
ادامه مطلب »



خرداد
۱۹
ANDI؛ نخستین ربات دارای توانایی «تنفس، تعریق و لرزش»
ارسال شده توسط روشن ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۰۳ قبل از ظهر
محققان می‌گویند نخستین ربات دارای توانایی «تنفس، تعریق و لرزش» را ساخته‌اند که برای انطباق و سازگاری با دماهای مختلف طراحی شده است.  به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این «آدمک حرارتی» حساس به گرما به نام اندی، ۳۵ سطح یکایک کنترل‌شده‌ دارد و مانند انسان دارای منافذی برای عرق کردن است. این ربات را شرکت آمریکایی ترمتریکس برای استفاده محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و کمک به شناخت بهتر اثرات دماهای شدید بر سلامت بدن انسان طراحی کرده است. هدف پروژه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی آریزونا، شناسایی و اندازه‌گیری اثرات گرمای شدید بر انسان است و کنراد ریکاچووسکی، محقق اصلی آن، می‌گوید: «اندی عرق می‌کند، گرم می‌شود، می‌لرزد، راه می‌رود و نفس می‌کشد.» «کارهای (تحقیقاتی) بسیار خوبی در مورد گرمای شدید انجام گرفته است، اما کمبودهای زیادی هم وجود دارد. سعی داریم به شناخت بسیار خوبی از چگونگی تاثیر گرما بر بدن انسان برسیم تا بتوانیم برای رفع آن راهکارهای سنجیده‌ای طراحی کنیم.» محققان تاکنون حدود ۱۰ ربات با توانایی عرق کردن ساخته‌اند که شرکت‌های پوشاک برای آزمایش لباس‌ها به کار می‌برند، اما آدمک دانشگاه ایالتی آریزونا تنها رباتی است که می‌توان از آن در فضای باز استفاده کرد.   این قابلیت امکان می‌دهد تا بتوان در محیط‌هایی دارای گرمای شدید، آزمایش کرد که قبلا غیرممکن بود و همچنین در مورد تاثیر تشعشعات خورشیدی مطالعه کرد. محققان دانشگاه ایالتی آریزونا قصد دارند تابستان امسال در تلاش برای شناخت اثرات دمای بالا بر سن و انواع مختلف بدن، اندی را در مناطق آسیب‌پذیر نسبت به گرما در اطراف فینیکس آزمایش کنند. آنکیت جوشی، پژوهشگر دانشگاه ایالتی آریزونا و سرپرست مدل‌سازی و متصدی اصلی اندی، می‌گوید: «می‌توانیم مدل‌های مختلف شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی)، ویژگی‌های سنی مختلف و عارضه‌های جسمانی مختلف را [در اندی] تعبیه کنیم.» «تنظیمات گرمایی فرد مبتلا به بیماری قند با آدم سالم فرق دارد. پس حالا می‌توانیم تمام این اصلاحات را در مدل‌های شخصی‌سازی‌شده‌مان در نظر بگیریم.» نتایج (به دست آمده) در اصلاح طراحی محصولاتی مانند لباس‌های خنک‌کننده و فناوری‌هایی برای محافظت در برابر گرمازدگی و مرگ‌های ناشی از گرما استفاده می‌شود.
ادامه مطلب »



خرداد
۱۵
Ai-Da، نخستین ربات انسان‌نمای جهان و خالق آثار هنری زیبا + ویدئو
ارسال شده توسط روشن ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۵۳ قبل از ظهر
آثار هنری این ربات در دوسالانه طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است. طرح‌های او واقع‌گرایانه اما غیرکاربردی‌اند و این سوال را به ذهن متبادر می‌کنند که آیا هوش مصنوعی آن‌طور که ما از آن توقع داریم رفتار می‌کند؟ به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، آی-دا (Ai-Da) ربات انسان‌نمایی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است. هنرمندی است ماهر که طرح‌هایش را در دوسالانه ونیز به نمایش گذاشته و در مجلس اعیان بریتانیا نیز درباره آینده صنایع خلاق سخنرانی کرده است. به گزارش اسکای نیوز، آی-دا که نامش از ایدا لاولیس، ریاضیدان انتخاب شده، رباتی است که می‌تواند حرف بزند، به سوال‌های پیچیده پاسخ بدهد، نقاشی بکشد و آثار هنری خلق کند که اکنون در دوسالانه طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است. باید گفت آی-دا بیش از اندازه واقعی است، با فناوری پیشرفته هوش مصنوعی، طرح‌هایش از لوازم روزمره مانند قاشق و چنگال و قابلمه را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی ساخته‌اند. خبرنگار اسکای نیوز درباره این آثار می‌گوید که زیبا است، اما اشکال دارد. قاشق‌ها سوراخ دارد و فنجان‌ها کامل نیستند و همین نواقص آن‌ها را بلااستفاده می‌کند. این همان بحثی است که سازندگان آی-دا قصد دارند مطرح کنند – با این سرعت سرسام‌آور توسعه هوش مصنوعی آیا واقعا می‌توان به این فناوری اعتماد کرد که طبق انتظار ما رفتار کند؟ به نظر آیدان ملر، سازنده آی-دا در آکسفورد، جواب این سوال منفی است.   آی-دا او به اسکای نیوز گفت: «مسئله مهم این است که نمی‌دانیم این فناوری قرار است به کجا برسد. می‌توانیم دستاوردهای کوتاه‌مدت آن را ببینیم، اما قرار نیست همینجا متوقف شود. هوش مصنوعی با سرعتی سرسام‌آور درحال پیشرفت است.» «نمی‌دانیم تاثیر دومینویی تغییراتی که امروزه با فناوری ایجاد می‌کنیم، بر جامعه و محیط زیست چه خواهد بود و این نگرانی مهمی است.» «به نظر من باید مراقب باشیم چه کار می‌کنیم. در معرفی آن شتابزده عمل کردیم و الان میلیون‌ها نفر دارند از آن استفاده می‌کنند.»   «هدف ما از این طرح این بود که به مردم نشان بدهیم که ما الان اینجاییم؛ چون می‌توانیم کاری را انجام بدهیم معنایش این نیست که باید آن کار را بکنیم.» نظر خود آی-دا درباره نگرانی سازندگانش چیست؟ خبرنگار اسکای نیوز از او پرسید آیا بشریت باید از هوش مصنوعی بترسد؟ که جواب داد: «من آی-دا هنرمند رباتی هستم. خطر محسوب نمی‌شوم. اما بعضی از فناوری‌هایی که ارائه می‌دهم احتمال دارد خطرناک باشد.» این خبرنگار در پایان گزارش خود نوشت: «به نظر من نگرانی از توسعه و کاربری آینده از هوش مصنوعی صحت دارد. باید در نحوه استفاده از هوش مصنوعی دقت کنیم چون با وجود مزایایی که دارد احتمال دارد آسیب‌های بزرگی هم ایجاد کند.»
ادامه مطلب »



خرداد
۱۲
ربات خانگی که اشیای گمشده را پیدا می‌کند
ارسال شده توسط روشن ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ۰۵:۱۱ قبل از ظهر
مهندسان امیدوارند این اختراع بتواند به افرادی که مشکلات حافظه دارند کمک کند؛ از جمله به بیماران مبتلا به زوال عقل برای یافتن دارو و عینک و تلفن و سایر اشیایی که به آن‌‌ها نیاز دارند، اما به دلیل اینکه جای آن‌ها را عوض کرده‌اند، نمی‌توانند پیدایشان کنند. به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تلگراف با انتشار گزارشی در این زمینه توضیح داد که دانشمندان با برنامه‌ریزی یکی از ربات‌های موجود، آن را برای شناسایی و ردگیری اشیا آماده کرده‌اند. این ربات قادر است اشیا خاصی را که در دیدرس دوربین خود دارد، از طریق ویدیوهای ذخیره‌شده فهرست‌بندی کند. از این رو این ربات که می‌تواند اشیا را از همدیگر تشخیص دهد و تفکیک کند، می‌تواند زمان و تاریخ ورود یا خروج اشیای در دیدرس خود را هم ثبت کند. محققان در ادامه، یک رابط ترسیمی نموداری ایجاد کردند تا کاربران اشیایی را که می‌خواهند ردیابی کنند، انتخاب و پس از وارد کردن نام آن اشیا، آن‌ها را در یک برنامه تلفن هوشمند یا رایانه جست‌وجو کنند. با این کار، ربات به شما خواهد گفت که آن شیء بخصوص را چه زمانی و کجا در دیدرس خود داشته است. ربات همراه شخصی دکتر علی ایوب، یکی از اعضای بخش مهندسی برق و رایانه دانشگاه واترلو کانادا، اثر طولانی‌مدت این اختراع را هیجان‌انگیز می‌داند و می‌گوید که این نه تنها یک ربات همراه، بلکه یک ربات همراه شخصی‌سازی شده است که می‌تواند به کاربر استقلال بیشتری بدهد. دکتر ایوب و سه همکارش کار خود را با یک ربات بازوی مکانیکی با هفت درجه آزادی آغاز کردند. این ربات برای شناخت محیط پیرامون به دوربین مجهز است اما دانشمندان با افزودن یک الگوریتم تشخیص اشیا، آن را به یک ربات جست‌وجوگر اشیای گم‌شده تبدیل کردند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این دستگاه بسیار دقیق عمل می‌کند و در حالی که برخی افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است این فناوری را دلهره‌آور ارزیابی کنند، دکتر ایوب می‌گوید که سرپرست‌ها و توانبخش‌ها می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. محققان در ادامه، بررسی‌های خود را با افراد بدون معلولیت و سپس افراد مبتلا به زوال عقل انجام خواهند داد. مقاله مربوط به این پروژه در نشست بین‌المللی اخیر «ای‌سی‌ام/آی‌ئی‌ئی‌ئی» (ACM/IEEE) در سال ۲۰۲۳ با موضوع تعامل انسان و ربات در سوئد ارائه شد.
ادامه مطلب »



اردیبهشت
۲۶
TidyBot؛ ربات خدمتکار + ویدئو
ارسال شده توسط روشن ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۶:۲۶ بعد از ظهر
این محققان مستقر در دانشگاه‌های مختلف، از جمله پرینستون و کلمبیا، این ربات جدید و مناسب نظافت‌های روزمره را معرفی کرده‌اند: تایدی‌بات. طبق مقاله‌ای که این گروه منتشر کرده است، وقتی به این ربات فرمان‌های مشخصی بدهند، چیزهایی را از کف اتاق برمی‌دارد و در جای خود‌ش می‌گذارد. به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این محققان پیش از به‌کارگیری تایدی‌بات، به سراغ «پایگاه‌داده محک‌زنی متن‌مبنایی» رفتند که کاربران فرمان‌های معینی در آن نوشته بودند. سپس از «مدل‌های زبانی بزرگ» (LLMs) و مشخصا «جی‌پی‌تی-۳» خواستند از این دستورها پیروی کنند. برخی از فرمان‌های کاربران در این پایگاه داده عبارتند از «پیراهن‌های زرد برود درون کشو، پیراهن‌‌های تیره برود داخل کمد، و جوراب‌های سفید برود درون کشو». مدل‌های ال‌ال‌ام با خلاصه‌سازی این مثال‌های مشخص، آن‌ها را به «پوشاک روشن درون کشو و پوشاک تیره درون کمد برود» تبدیل کرد. در مجموع ۲۴ وضعیت احتمالی برای چهار اتاق مختلف بود که در هر یک، باید اشیا در دو تا پنج جای بالقوه قرار می‌گرفت. برای اینکه محققان راحت‌تر بتوانند مهارت‌های به‌یادسپاری و قابلیت پیروی از فرمان‌ها را در مدل‌های ال‌ال‌ام بررسی کنند، برای اشیا توصیف «دیده» یا «ندیده» نیز گذاشتند. موفقیت این رهیافت هم بر اساس تعداد اشیای قرارگرفته در جای درست تعریف شده بود. در نهایت، با کاری که مدل‌های ال‌ال‌ام‌ روی پایگاه داده محک‌زنی انجام دادند «برای هر کاربر مشخصی، قوانین کلی جای اشیا به دست آمد». این راهبرد در مورد شستن لباس‌ها نیز به کار رفت و محققان فرمان‌هایی مانند «لباس را درون ماشین لباس‌شویی بگذار» به مدل‌های ال‌ال‌ام دادند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که طبق شواهد به‌دست‌آمده، مدل‌های ال‌ال‌ام «مبنای همسنجی مطلوبی» برای «توانایی برآورد نیازهای عمومی» در ربات‌های شخصی‌اند.   ویدئو طبق نتایج مندرج در این مقاله، این ربات «در تمام وضعیت‌های احتمالی با دقت ۹۱.۲ درصد روی اشیای ندیده» عمل کرد. محققان این رهیافت را با تایدی‌بات ادامه دادند و طبق یافته‌های آن‌ها، این روات «موفق شد ۸۵ درصد اشیا را در وضعیت‌های احتمالی آزمایشی در دنیای واقعی، با موفقیت جابه‌جا کند» در این مقاله آمده است که پیش از اینکه تایدی‌بات نظافت را شروع کند، کاربران باید «چند نمونه جابه‌جایی اشیا مشخص ارائه دهند»، سپس این کارها به مدل‌های ال‌ال‌ام انتقال می‌یابد و خلاصه‌سازی می‌شود. پس از آن، «ربات با برداشتن مکرر اشیا، شناسایی آن‌ها و قرار دادنشان در جاهای مقصد، کار نظافت را انجام خواهد داد.» در سایت رسمی تایدی‌بات چندین ویدیو از کارهای این ربات وجود دارد که در آن لباس‌های کف اتاق را مرتب می‌کند و در لباس‌شویی می‌گذارد. در ویدیو دیگری، این ربات آشغال‌ها را مرتب ‌می‌کند و درون سطل‌های زباله و بازیافت می‌گذارد. در این وبسایت همچنین خاطرنشان شده است که هنوز باید کارهایی روی تایدی‌بات انجام گیرد تا بتواند از پس انجام دادن راهبردهای هر فرد برای کارهای نظافت برآید. در این سایت آمده است: «با توجه به اینکه ترجیحات افراد بر اساس پسند شخصی یا پیشینه فرهنگی بسیار متفاوت است، تعیین کردن جای مناسب هر یک از اشیا چالشی کلیدی است. بر فرض، ممکن است فردی ترجیح دهد که لباس‌هایش در کشو قرار گیرد و فرد دیگری دوست داشته باشد ان‌ها را در قفسه‌های لباس بگذارد. هدف ما ساختن سامانه‌هایی است که بتوانند از تعامل قبلی با شخصی خاص و بر اساس چند نمونه، ترجیحات او را دریابند.» در این سایت همچنین آمده است: «نشان می‌دهیم که ربات‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی و ادراک زبان‌بنیاد را با چند قابلیت خلاصه‌سازی مدل‌های ال‌ال‌ام تلفیق کنند تا ترجیحات کلی کاربر را دریابند که به طرز گسترده‌ای در تعامل‌های آتی به کار می‌آیند.»   ویدئو 
ادامه مطلب »